"Oto poczniesz i porodzisz Syna, któremu nadasz imię Jezus...", czyli chrystologia Zwiastowania...

 Łk 1, 26-38

Bóg posłał anioła Gabriela do miasta w Galilei, zwanego Nazaret, do dziewicy poślubionej mężowi imieniem Józef, z rodu Dawida; a dziewicy było na imię Maryja. Wszedłszy do Niej, Anioł rzekł: "Bądź pozdrowiona, łaski pełna, Pan z Tobą, błogosławiona jesteś między niewiastami". Ona zmieszała się na te słowa i rozważała, co by miało znaczyć to pozdrowienie. Lecz anioł rzekł do Niej: "Nie bój się, Maryjo, znalazłaś bowiem łaskę u Boga. Oto poczniesz i porodzisz Syna, któremu nadasz imię Jezus. Będzie on wielki i zostanie nazwany Synem Najwyższego, a Pan Bóg da Mu tron Jego praojca, Dawida. Będzie panował nad domem Jakuba na wieki, a Jego panowaniu nie będzie końca". Na to Maryja rzekła do anioła: "Jakże się to stanie, skoro nie znam męża?" Anioł Jej odpowiedział: "Duch Święty zstąpi na Ciebie i moc Najwyższego okryje Cię cieniem. Dlatego też Święte, które się narodzi, będzie nazwane Synem Bożym. a oto również krewna Twoja, Elżbieta, poczęła w swej starości syna i jest już w szóstym miesiącu ta, którą miano za niepłodną. Dla Boga bowiem nie ma nic niemożliwego". Na to rzekła Maryja: "Oto ja służebnica Pańska, niech mi się stanie według słowa twego". Wtedy odszedł od Niej Anioł.

1. Oto poczniesz i porodzisz Syna... Syn Maryi [Syn Człowieczy]...

2. ...któremu nadasz imię Jezus... Jezus (Jehoszua) ["Jahwe mnie uratował"]...

3. Będzie on wielki... El Gibbor [Bóg jest Mocny]...

4. ...i zostanie nazwany Synem Najwyższego... Mesjasz [Boży Pomazaniec]...

5. Pan Bóg da Mu tron Jego praojca, Dawida... Syn Dawida...

6. ...Jego panowaniu nie będzie końca... Król królów [Zmartwychwstały Kyrios]...

7. Święte, które się narodzi... Bóg...

8. ...będzie nazwane Synem Bożym... Jednorodzony Syn Ojca...

PS. Oto ja służebnica Pańska... Anna Świderkówna w książeczce pt. "Aby we wszystkim był Bóg uwielbiony" pisze: Maryja nie mówi: Oto ja służebnica Pańska. W Jej wypowiedzi nie ma żadnego "Ja" - ani po łacinie ani po grecku (nie znamy tekstu hebrajskiego i aramejskiego, ale tam też nie było zaimka "ja"). Jeżeli byłoby "ja", nie mogłoby wtedy pojawić się nic innego. Jednak Maryja w swojej odpowiedzi nie wskazuje na siebie, tylko na Boga (...). To nie ja, tylko Pan [s. 51]...

Komentarze

  1. "Wszedłszy do Niej, Anioł rzekł (...)." Jak rozumieć te Słowa?
    Zawsze wyobrażałam sobie, że Anioł wszedł do pokoju, w którym Maryja przebywała, był widzialny i mówił ludzkim głosem. Jak w bajkach - pojawiał się duch, a potem znikał. Ale teraz zastanawiam się... Może Maryja, modląc się, usłyszała głos w sobie? Nie jest napisane, że Maryja zobaczyła Anioła. Może gdyby nie słowa z poprzedniego posta o BYCIU W BOGU, nie zwróciłabym uwagi na to zdanie :).
    A jakie ma to dla mnie znaczenie, jak było? Jest to dla mnie istotne, ponieważ jest we mnie pragnienie spotykania się z Bogiem. Chcę odkrywać różne sposoby przychodzenia Pana do mojego życia. Sposoby niespektakularne, wymagające ode mnie zauważenia. Bóg się nie narzuca. Pamiętam, jak odkryłam, że Jezus zaprasza mnie na Eucharystię, na spotkanie z Nim. Wiedziałam, czym jest Msza Święta od wielu lat. A jednak pewnego dnia Bóg dał mi pojąć sercem, a potem stopniowo odkrywać Jego osobiste przychodzenie do mnie w Komunii Świętej. Wszystko to powoli, stopniowo, w tempie dostosowanym do moich zdolności. Żeby to nie był szok, z którym nie umiem sobie poradzić, ale radość :).

    OdpowiedzUsuń
  2. Wierzaca-niepraktykujaca20 grudnia 2020 21:00

    Kiedy stajemy wobec tego, co nam wydaje się niemożliwe lub co przerasta nasze możliwości- możemy wtedy spoglądać na Maryję, która uwierzyła w to, że dla Boga nie ma nic niemożliwego....

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawie, bo zrozumiałym językiem, wyjaśnia to ojciec Szustak: https://www.youtube.com/watch?v=se2Jkg0zrAk&list=PLVdrvbY9AVQrd4M9f9_5FVkfV_yHY8ALz&index=9

    U mnie zawsze wywołuje uśmiech, jak sobie to wyobrażę ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję 🙂. Warto posłuchać.
      Kiedyś obawiałam się, że Pan Bóg będzie czegoś ode mnie oczekiwał, a ja nie będę potrafiła... Ale Pan zawsze najpierw mnie uzdalnia - czy to nazwiemy łaską, czy też pokazaniem, że jestem wyjątkowa, jak to nazywa o. Szustak.

      Usuń
  4. Kilka zdań anioła, a tak wiele mówi nam, kim jest Jezus.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz