"Bóg (...) przychodzi...", czyli o radości Niedzieli "Gaudete"...

Iz 35,1-6a.10
"Niech się rozweseli pustynia i spieczona ziemia, niech się raduje step i niech rozkwitnie! Niech wyda kwiaty jak lilie polne, niech się rozraduje, skacząc i wykrzykując z uciechy. Chwałą Libanu ją obdarzono, ozdobą Karmelu i Saronu. Oni zobaczą chwałę Pana, wspaniałość naszego Boga. Pokrzepcie ręce osłabłe, wzmocnijcie kolana omdlałe! Powiedzcie małodusznym: Odwagi! Nie bójcie się! Oto wasz Bóg, oto - pomsta; przychodzi Boża odpłata; On sam przychodzi, by was zbawić. Wtedy przejrzą oczy niewidomych i uszy głuchych się otworzą. Wtedy chromy wyskoczy jak jeleń i język niemych wesoło krzyknie. Odkupieni przez Pana powrócą, przybędą na Syjon z radosnym śpiewem, ze szczęściem wiecznym na twarzach: osiągną radość i szczęście, ustąpi smutek i wzdychanie."

Ps 146,7-10
"Bóg dochowuje wierności na wieki,
uciśnionym wymierza sprawiedliwość,
Chlebem karmi głodnych,
wypuszcza na wolność więźniów.
Pan przywraca wzrok ociemniałym,
Pan dźwiga poniżonych.
Pan kocha sprawiedliwych,
Pan strzeże przybyszów.
Ochrania sierotę i wdowę,
lecz występnych kieruje na bezdroża.
Pan króluje na wieki,
Bóg twój, Syjonie, przez pokolenia."

Jk 5,7-10
"Trwajcie cierpliwie, bracia, aż do przyjścia Pana. Oto rolnik czeka wytrwale na cenny plon ziemi, dopóki nie spadnie deszcz wczesny i późny. Tak i wy bądźcie cierpliwi i umacniajcie serca wasze, bo przyjście Pana jest już bliskie. Nie uskarżajcie się, bracia, jeden na drugiego, byście nie popadli pod sąd. Oto sędzia stoi przed drzwiami. Za przykład wytrwałości i cierpliwości weźcie, bracia, proroków, którzy przemawiali w imię Pańskie."

Mt 11,2-11
"Gdy Jan usłyszał w więzieniu o czynach Chrystusa, posłał swoich uczniów z zapytaniem: Czy Ty jesteś Tym, który ma przyjść, czy też innego mamy oczekiwać? Jezus im odpowiedział: Idźcie i oznajmijcie Janowi to, co słyszycie i na co patrzycie: niewidomi wzrok odzyskują, chromi chodzą, trędowaci doznają oczyszczenia, głusi słyszą, umarli zmartwychwstają, ubogim głosi się Ewangelię. A błogosławiony jest ten, kto we Mnie nie zwątpi. Gdy oni odchodzili, Jezus zaczął mówić do tłumów o Janie: Coście wyszli oglądać na pustyni? Trzcinę kołyszącą się na wietrze? Ale coście wyszli zobaczyć? Człowieka w miękkie szaty ubranego? Oto w domach królewskich są ci, którzy miękkie szaty noszą. Po coście więc wyszli? Proroka zobaczyć? Tak, powiadam wam, nawet więcej niż proroka. On jest tym, o którym napisano: Oto Ja posyłam mego wysłańca przed Tobą, aby Ci przygotował drogę. Zaprawdę, powiadam wam: Między narodzonymi z niewiast nie powstał większy od Jana Chrzciciela. Lecz najmniejszy w królestwie niebieskim większy jest niż on."

W trzecią Niedzielę Adwentu (Gaudete oznacza "Ciesz się!") w Ewangelii odkrywam sześć źródeł radości...

...niewidomi wzrok odzyskują... [przejrzą oczy niewidomych... Pan przywraca wzrok ociemniałym...] Widzenie duchowej drogi jest odkrywaniem sensu wszystkiego, co się dzieje. Gdy przychodzą ciemności - nie wiem, jak i dokąd pójść - modlę się: "Panie Jezu Chryste! Ty, który jesteś Światłem, spraw, abym przejrzał! Daj światło moim oczom! Proszę Cię, (r)o(z)świetl moje ciemności!"...

...chromi chodzą... [chromy wyskoczy jak jeleń...] Duchowy paraliż - wewnętrzna niemoc - niezdolność do podjęcia kroków ku Panu - jest skutkiem lęku. Ale Pan dodaje mi (nam) animuszu i woła: Odwagi! Nie bój(cie) się! Gdy ogarnia mnie silny niepokój - nie potrafię się ruszyć i przyjść do Boga - proszę mojego Zbawcę: "Panie Jezu Chryste! Mój Królu i Władco! Ty, który pokonałeś lęk, pomóż mi zrobić krok ku Tobie! Wyrwij mnie z bezwładu i odrętwienia! Bądź ze mną, gdy się boję! Błagam Cię, przezwycięż we mnie trwogę i daj siłę do walki!"...  

...trędowaci doznają oczyszczenia... Brud grzesznych uczynków czyni mnie trędowatym. Najlepszym lekarstwem na zanieczyszczenie serca jest Sakrament Pokuty. Z reguły spowiadam się co dwa tygodnie. Dni, kiedy klękam, by wyznawać swoje grzechy i doświadczam MIŁOŚCI miłosiernej BOGA, są najpiękniejszymi w całym roku...

...głusi słyszą... [uszy głuchych się otworzą...] Aby poznać PRAWDĘ i nie dać się zwieść kłamstwom powtarzanym przez ojca kłamstwa, potrzebuję każdego dnia wchodzić do Słowa Bożego - żyć z uchem w SŁOWIE...

...umarli zmartwychwstają... [Chlebem karmi głodnych...] Cieszę się, że grzeszny człowiek - "stary Paweł" - we mnie umiera, a Pan daje mi nowe ŻYCIE. Boże Życie (Łaskę) otrzymuję od Jezusa w darze Komunii Świętej. Posilając się Chlebem Bożym  - jako odnowiony człowiek - mogę śpiewać Bogu nową pieśń...

...ubogim głosi się Ewangelię... [Pan dźwiga poniżonych...] Jest dla mnie Dobra Wieść: Bóg (...) przychodzi (...). On sam przychodzi, by (...) zbawić... Pan jest Bogiem-ze-mną! Jezus przyszedł, przychodzi i będzie przychodził! Oto Radosna Nowina nie tylko na Adwent!

Komentarze