"Stałem się wszystkim dla wszystkich...", czyli o powołaniu misyjnym św. Pawła...

1 Kor 9,19-23

"Tak więc nie zależąc od nikogo, stałem się niewolnikiem wszystkich, aby tym liczniejsi byli ci, których pozyskam. Dla Żydów stałem się jak Żyd, aby pozyskać Żydów. Dla tych, co są pod Prawem, byłem jak ten, który jest pod Prawem - choć w rzeczywistości nie byłem pod Prawem - by pozyskać tych, co pozostawali pod Prawem. Dla nie podlegających Prawu byłem jak nie podlegający Prawu - nie będąc zresztą wolnym od prawa Bożego, lecz podlegając prawu Chrystusowemu - by pozyskać tych, którzy nie są pod Prawem. Dla słabych stałem się jak słaby, by pozyskać słabych. Stałem się wszystkim dla wszystkich, żeby w ogóle ocalić przynajmniej niektórych. Wszystko zaś czynię dla Ewangelii, by mieć w niej swój udział."

Św. Paweł był człowiekiem wielkiego duchowego formatu. Miał niezwykle bogatą osobowość i ogromną wrażliwość na potrzeby ludzi: Dla Żydów stałem się jak Żyd, aby pozyskać Żydów. Dla tych, co są pod Prawem, byłem jak ten, który jest pod Prawem (...) by pozyskać tych, co pozostawali pod Prawem. Dla nie podlegających Prawu byłem jak nie podlegający Prawu (...) by pozyskać tych, którzy nie są pod Prawem. Dla słabych stałem się jak słaby, by pozyskać słabych. Stałem się wszystkim dla wszystkich... Apostoł wszystkich chciał pozyskać dla Jezusa. Ravasi pisze: To całkowite oddanie się innym nie ma względu na ich profil religijny i kulturowy, na ich moc czy słabość, ponieważ działa się ze świadomością, iż Ewangelia stanowi dobro tak cenne, że powinna być udzielona wszystkim, tak aby każdy mógł otrzymać zbawienie [Biblia dla każdego. Nowy Testament, s. t. 2, s. 70]...

Komentarze