"Dałem im przykazanie: Słuchajcie głosu mojego...", czyli Jeremiaszowy plan Wielkiego Postu...

Jr 7,23-28

"To mówi Pan: Dałem im przykazanie: Słuchajcie głosu mojego, a będę wam Bogiem, wy zaś będziecie Mi narodem. Chodźcie każdą drogą, którą wam rozkażę, aby się wam dobrze powodziło. Ale nie usłuchali ani nie chcieli słuchać i poszli według zatwardziałości swego przewrotnego serca; odwrócili się plecami, a nie twarzą. Od dnia, kiedy przodkowie wasi wyszli z ziemi egipskiej, do dnia dzisiejszego posyłałem do was wszystkich moich sług, proroków, każdego dnia, bezustannie, lecz nie usłuchali Mnie ani nie nadstawiali swych uszu. Uczynili twardym swój kark, stali się gorszymi niż ich przodkowie. Powiesz im wszystkie te słowa, ale cię nie usłuchają; będziesz wołał do nich, lecz nie dadzą ci odpowiedzi. I odezwiesz się do nich: To jest naród, który nie usłuchał głosu Pana, swego Boga, i nie przyjął pouczenia. Przepadła wierność, znikła z ich ust."

Prorok Jeremiasz przedstawia nam program Wielkiego Postu...

1. ...poszli według zatwardziałości swego przewrotnego serca; odwrócili się plecami, a nie twarzą... Potrzebne jest nawrócenie - ustawienie się twarzą do Boga...

2. Słuchajcie głosu mojego... Potrzebne jest posłuszeństwo - otwarte uszy serca...

3. Przepadła wierność... Potrzebna jest wierność SŁOWU - egzystencjalna odpowiedź na wołanie Pana...

4. ...będę wam Bogiem, wy zaś będziecie Mi narodem... Potrzebna jest przyjaźń z Panem - intymna więź, która sprawi, że poczujemy się jak "Dzieci żyjącego Boga (por. Oz 2,1)...

Dzieła Boże w naszym życiu są owocem głębokich duchowych pragnień (potrzeb), na które Bóg odpowiada swoja Łaską...

Komentarze

  1. "...Słuchajcie głosu mojego.a będę wam Bogiem.."-.... dlaczego Bóg stawia warunki..??
    Czy kochający Tato mówi do dziecka..." słuchaj mnie to będę twoim tatą.." ?? Czy miłość nie jest bezwarunkowa???

    " Chodzcie (..) drogą, którą wam rozkaze...." ..?? ROZKAZE..??? ..mam słuchać rozkazów??? Bóg rozkazuje..??


    ..i jeszcze:" nie będziesz miał Bogów cudzych ....,".. dlaczego Bóg wymaga ode mnie wyłączności..(!!!)... a ja nie jestem dla Z niego tą jedyną..?? Nie zgadzam się i nie pozwalam Mu na to..(!!!)


    2Tm 4,22+++

    OdpowiedzUsuń
  2. "Słuchajcie głosu mojego, a będę wam Bogiem.."-.... dlaczego Bóg stawia warunki..?? Przymierze, żeby mogło być trwałe, potrzebuje decyzji z obu stron... Bóg chce być moim Bogiem i będzie mój, o ile będę słuchał wszystkiego, co chce mi powiedzieć... Jezus woła: "Wy jesteście przyjaciółmi moimi, jeżeli czynicie to, co wam przykazuję" (J 15,14)...

    "Chodźcie każdą drogą, którą wam rozkażę..." Rozkaz Boga jest bardziej propozycją i zaproszeniem niż arbitralnym nakazem (zakazem)...

    ..."a ja nie jestem dla niego tą jedyną..??" Jesteś dla NIEGO jedną jedyną...

    2 Tm 4,22
    +++

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz