"I ucho, co słyszy, i oko, co widzi, oba są dziełem Pana...", czyli o Bożych darach...

Prz 20,11-20

"Już chłopca można poznać po zachowaniu, czy prawe i czyste będą jego czyny.
I ucho, co słyszy, i oko, co widzi, oba są dziełem Pana.
Nie kochaj spania, byś nie zubożał, miej oczy otwarte - nasycisz się chlebem.
«Marne, marne», krzyczy nabywca, lecz po odejściu [z nabytku] się chwali.
Jest złoto i obfitość pereł, lecz wargi rozumne - to rzecz drogocenna.
Zabierz mu suknię, bo ręczy za obcych, za nieznajomego - weź zastaw!
Chleb oszustwa miły jest człowiekowi, lecz potem usta napełni kamieniem.
Na radzie ustalisz plany, wojnę prowadź roztropnie.
Obmówca wyjawia sekrety, zatem nie obcuj z gadułą!
Temu, kto ojcu i matce złorzeczy, w noc ciemną lampa zagaśnie."

1. I ucho, co słyszy, i oko, co widzi, oba są dziełem Pana... "Ty bowiem utworzyłeś moje nerki, Ty utkałeś mnie w łonie mej matki. Dziękuję Ci, że mnie stworzyłeś tak cudownie, godne podziwu są Twoje dzieła. I dobrze znasz moją duszę, nie tajna Ci moja istota, kiedy w ukryciu powstawałem, utkany w głębi ziemi (Ps 139,13-15)...
2. Nie kochaj spania, byś nie zubożał, miej oczy otwarte - nasycisz się chlebem... "Leniwiec przyrównany będzie do obłoconego kamienia, a każdy zagwiżdże nad jego hańbą. Leniwiec przyrównany będzie do krowiego nawozu, każdy, kto go podniesie, otrząśnie rękę" (Syr 22,1n)...
3. Jest złoto i obfitość pereł, lecz wargi rozumne - to rzecz drogocenna... "Wargi kapłana bowiem powinny strzec wiedzy, a wtedy pouczenia będą szukali u niego, bo jest on wysłannikiem Pana Zastępów" (Ml 2,7)...

Komentarze

  1. "...wargi rozumne - to rzecz drogocenna."
    to one są życzliwe, wyrażają dobroć i miłość. :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz