"Jesteście Bożą budowlą...", czyli o żyjącym Kościele...

I. 2 Krn 5,6-8.9b.10.3-6,2
"Król Salomon i cała społeczność Izraela, zgromadzona przy nim przed Arką, składali na ofiarę owce i woły, których nie rachowano i nie obliczono z powodu wielkiej ilości. Następnie kapłani wprowadzili Arkę Przymierza Pana na jej miejsce do sanktuarium świątyni, to jest do Świętego Świętych, pod skrzydła cherubów, a cheruby miały tak rozpostarte skrzydła nad miejscem Arki, że okrywały Arkę i jej drążki z wierzchu. Pozostają one tam aż do dnia dzisiejszego. W Arce zaś nie było nic oprócz dwóch tablic, tablic Przymierza, które Mojżesz tam złożył pod Horebem, gdy Pan zawarł przymierze z synami Izraela w czasie ich wyjścia z Egiptu. Kiedy tak zgodnie, jak jeden, trąbili i śpiewali, tak iż słychać było tylko jeden głos wysławiający majestat Pana, kiedy podnieśli głos wysoko przy wtórze trąb, cymbałów i instrumentów muzycznych przy wychwalaniu Pana, że jest dobry i że na wieki Jego łaskawość, świątynia napełniła się obłokiem chwały Pana, tak iż nie mogli kapłani tam pozostać i pełnić swojej służby z powodu tego obłoku, bo chwała Pana wypełniła świątynię Bożą. Wtedy przemówił Salomon: „Pan powiedział, że będzie mieszkać w chmurze, a ja Tobie, Panie, wybudowałem dom na mieszkanie, miejsce przebywania Twego na wieki”."

II. 1 Krn 29,10-12
"Bądź błogosławiony, o Panie, Boże ojca naszego, Izraela,
na wieki wieków.
Twoja jest, o Panie, wielkość i potęga,
sława, majestat i chwała;
bo wszystko, co jest na niebie i na ziemi, jest Twoje.
Do Ciebie, Panie należy królowanie.
Bogactwo i chwała od Ciebie pochodzi.
Ty nad wszystkim panujesz, a w ręku Twoim siła i potęga
i ręką Twoją wywyższasz i utwierdzasz wszystko."

III. 1 Kor 3,9b-11.16-17
"Bracia: Jesteście Bożą budowlą. Według danej mi łaski Bożej, jako roztropny budowniczy, położyłem fundament, ktoś inny zaś wznosi budynek. Niech każdy jednak baczy na to, jak buduje. Fundamentu bowiem nikt nie może położyć innego niż ten, który jest położony, a którym jest Jezus Chrystus. Czyż nie wiecie, żeście świątynią Boga i że Duch Boży mieszka w was? Jeżeli ktoś zniszczy świątynię Boga, tego zniszczy Bóg. Świątynia Boga jest święta, a wy nią jesteście."

IV. J 10,22-30
"Obchodzono w Jerozolimie uroczystość Poświęcenia Świątyni. Było to w zimie. Jezus przechadzał się w świątyni, w portyku Salomona. Otoczyli Go Żydzi i mówili do Niego: „Dokąd będziesz nas trzymał w niepewności? Jeśli Ty jesteś Mesjaszem, powiedz nam otwarcie”. Rzekł do nich Jezus: „Powiedziałem wam, a nie wierzycie. Czyny, których dokonuję w imię mojego Ojca, świadczą o Mnie. Ale wy nie wierzycie, bo nie jesteście z moich owiec. Moje owce słuchają mojego głosu, a Ja znam je. Idą one za Mną i Ja daję im życie wieczne. Nie zginą one na wieki i nikt nie wyrwie ich z mojej ręki. Ojciec mój, który Mi je dał, jest większy od wszystkich. I nikt nie może ich wyrwać z ręki mego Ojca. Ja i Ojciec jedno jesteśmy”."

Kościół to przestrzeń "wymiany" między Bogiem a ludźmi...

I. Kiedy tak zgodnie, jak jeden, trąbili i śpiewali, tak iż słychać było tylko jeden głos wysławiający majestat Pana, kiedy podnieśli głos wysoko przy wtórze trąb, cymbałów i instrumentów muzycznych przy wychwalaniu Pana, że jest dobry i że na wieki Jego łaskawość, świątynia napełniła się obłokiem chwały Pana, tak iż nie mogli kapłani tam pozostać i pełnić swojej służby z powodu tego obłoku, bo chwała Pana wypełniła świątynię Bożą... To piękny fragment... Król Salomon wprowadza największą świętość Żydów - Arkę Przymierza - do najświętszego miejsca jerozolimskiego sanktuarium i zaczyna się... Przy akompaniamencie instrumentów muzycznych  kapłani jednym głosem wielbią Boga: "Wysławiajcie Pana, bo dobry, bo na wieki Jego łaskawość" (Ps 107,1). Wszyscy osiągają wysoki (duchowy?) ton i Chwała Boża w postaci gęstego obłoku napełnia cała świątynię... Uwielbienie Boga (Chwała Boża) sprawia, że kapłani wychodzą ze świątyni... Teraz działa już tylko Bóg, którego Chwała nie zostaje w świątyni, lecz wkracza w ludzką codzienność...

II. Twoja jest, o Panie, wielkość i potęga, sława, majestat i chwała; bo wszystko, co jest na niebie i na ziemi, jest Twoje. Do Ciebie, Panie należy królowanie... W czasie każdej Eucharystii po Modlitwie Pańskiej, której nie kończymy słowem "Amen!", modlimy się: "Bo Twoje jest Królestwo, Potęga i Chwała na wieki!" To rozwinięcie "Ojcze nasz" (embolizm) jest nawiązaniem do fragmentu z Księgi Kronik. Uwielbienie i oddanie czci Bogu oraz uznanie Królestwa Stwórcy sprawiają, że panowanie i Chwała Pana powiększają się i ogarniają nas...

III. Jesteście Bożą budowlą. (...) Czyż nie wiecie, żeście świątynią Boga i że Duch Boży mieszka w was? Żyje w nas Bóg! Oto misterium!

IV. Moje owce słuchają mojego głosu, a Ja znam je. Idą one za Mną i Ja daję im życie wieczne. Nie zginą one na wieki i nikt nie wyrwie ich z mojej ręki. Ojciec mój, który Mi je dał, jest większy od wszystkich. I nikt nie może ich wyrwać z ręki mego Ojca. Ja i Ojciec jedno jesteśmy... Kościół to Owczarnia, na czele której stoi Pasterz... Jezus daje nam Życie!

Komentarze

  1. ... a świątynia miejscem szczególnego spotkania (bliskości) z Panem...
    lubię te spotkania..szczególnie te sam na sam,w ciszy,i w samotności....

    ...cięgle czekam,że zapytasz:
    " «Co ty tu robisz, Eliaszu?»"(1Krl19,9)

    2Tm4,22+++

    OdpowiedzUsuń
  2. to sa spotkania z sama sobą.
    zawsze byłam jestem i będę sama.
    NIE MA GO przy mnie !
    NIE MA !
    2Tm4,22+++

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz