"Jam Mądrość - Roztropność mi bliska...", czyli o wymiarach Mądrości...

Prz 8,12-21

"Jam Mądrość - Roztropność mi bliska,
posiadam wiedzę głęboką.
Bojaźnią Pańską - zła nienawidzić.
Nie znoszę dumy, złych dróg,
wyniosłości ust przewrotnych.
Moja jest rada i stałość,
moja - rozwaga, potęga.
Dzięki mnie królowie panują,
słusznie wyrokują urzędnicy.
Dzięki mnie rządzą władcy
i wielmoże - rządcy prawowierni.
Tych kocham, którzy mnie kochają,
znajdzie mnie ten, kto mnie szuka.
Bogactwo jest ze mną i sława,
wspaniałe dobra i prawość;
mój owoc cenniejszy niż złoto,
a plony niż srebro najczystsze.
Drogą prawości ja kroczę,
ścieżkami sprawiedliwości,
by przyjaciół obsypać bogactwem
i napełnić ich skarbce."

Stwórca woła: Jam Mądrość... I tłumaczy, co oznacza być mądrym. Słuchamy więc...
1. Roztropność mi bliska... Ilekroć słyszę o roztropności, myślę o szukaniu Bożych znaków (tropów) i naśladowaniu Pana - roz-TROP-ność to odkrycie Bożego tropu i wejście na Bożą Drogę...
2. Bojaźnią Pańską - zła nienawidzić... Ilekroć słyszę o bojaźni Bożej - początku mądrości (zob. Ps 111,10a), myślę o niechęci wobec zła i radykalnym sprzeciwie wobec grzechu...
3. Moja jest rada i stałość... Ilekroć słyszę o mądrości, myślę o Bogu, który zawsze gotów jest zaradzić wszelkim ludzkim problemom, o ile tylko mamy w sobie pewnego rodzaju stałość w dążeniu do dobra...
4. moja - rozwaga, potęga... Ilekroć słyszę o rozwadze, mam na myśli dar wewnętrznego poznania, które jest swoistym ważeniem racji - roz-WAGA to wejście do serca i roz-ważanie, co w nas ciąży ku dobru, a co ku złu...

Komentarze

  1. "...mój owoc cenniejszy niż złoto,
    a plony niż srebro najczystsze." :)

    OdpowiedzUsuń
  2. ...dzięki BOGU (i Darowi Mądrości) dobro, które czynimy, choć często niewidzialne, ma ogromną wartość...
    Lb 6,24-26
    +++

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz