"Otwórz moje oczy, abym ujrzał dziwy Twojego Prawa..."

Ps 119,17-24

Gimel (III)
"Czyń dobrze słudze swojemu, aby żył i przestrzegał słów (debareka) Twoich.
Otwórz moje oczy, abym ujrzał dziwy Twojego Prawa (mittorateka).
Jestem gościem na ziemi, nie kryj przede mną Twych przykazań (micwoteka)!
Dusza moja omdlewa tęskniąc wciąż do wyroków Twoich (miszpateka).
Zgromiłeś pyszałków; przeklęci odstępujący od Twych przykazań (mimmicwoteka)!
Oddal ode mnie hańbę i pogardę, bo zachowuję Twoje napomnienia (edoteka).
Choć możni zasiadają zmawiając się przeciw mnie, Twój sługa rozmyśla o Twoich ustawach (behuqqeka).
Bo Twoje napomnienia (edoteka) są moją rozkoszą, Twoje ustawy  są moimi doradcami."

Psalm 119 jest piękną pieśnią o SŁOWIE. W centrum każdego wersetu Psalmu jest Słowo Boże wyrażone przy pomocy 17 hebrajskich słów:
Prawo (tora)
Napomnienie (edoth)
Przykazanie (piqudim)
Nakazy (mitswah)
Słowo (davar)
Cud (nifla)
Imię (shem)
Dobro (tov)
Łaskawość (chesed)
Droga (derekh)
Dekret (choq)
Obietnica (imrah)
Sprawiedliwość (tsedeq)
Pomoc (teshu'ah)
Wierność (emunah)
Ratunek (yeshu'ah)
Wyrok (mishpat)" (zob. Rossi de Gasperis, Modlić się. Uczę się, modląc, s. 125n).

Zamieszczając dziś trzecią część Psalmu 119, zajrzałem do bardzo cennej pozycji wydanej w Warszawie przez Oficynę Wydawniczą Vocatio w ramach Prymasowskiej Serii Biblijnej pt. Hebrajsko-polski Stary Testament. Pisma. Mam nadzieję, że uda mi się sporządzić bilans, by odpowiedzieć na pytanie, które z hebrajskich słów opisujących SŁOWO pojawia się w Psalmie 119 najczęściej...
W trzeciej zwrotce Psalmu dwa razy pojawiają się słówka: edoth i mitswah; raz: tora, dabar, choq i mishpat.

Komentarze