"Potem ujrzałem: oto biały obłok..."

Ap 14,14-20

"Potem ujrzałem:
oto biały obłok -

a Siedzący na obłoku, podobny do Syna Człowieczego,
miał złoty wieniec na głowie,
a w ręku ostry sierp.
I wyszedł inny anioł ze świątyni,
wołając głosem donośnym do Siedzącego na obłoku:
«Zapuść Twój sierp i żniwa dokonaj,
bo przyszła już pora dokonać żniwa,
bo dojrzało żniwo na ziemi!»
A Siedzący na obłoku rzucił swój sierp na ziemię
i ziemia została zżęta.
I wyszedł inny anioł ze świątyni, która jest w niebie,
i on miał ostry sierp.
I wyszedł inny anioł od ołtarza,
mający władzę nad ogniem,
i donośnie zawołał do mającego ostry sierp:
«Zapuść twój ostry sierp
i poobcinaj grona winorośli ziemi,
bo jagody jej dojrzały!»
I rzucił anioł swój sierp na ziemię,
i obrał z gron winorośl ziemi,
i wrzucił je do tłoczni Bożego gniewu - ogromnej.
I wydeptano tłocznię poza miastem,
a z tłoczni krew wytrysnęła aż po wędzidła koni,
na tysiąc i sześćset stadiów."

Jan widzi [Potem ujrzałem]: oto biały obłok - a Siedzący na obłoku, podobny do Syna Człowieczego, miał złoty wieniec na głowie, a w ręku ostry sierp... Jezus jest Królem i Zwycięzcą. W ręku ma sierp - symbol sądu. W proroctwie Joela czytamy: "Zapuśćcie sierp, bo dojrzało żniwo; pójdźcie i zstąpcie, bo pełna jest tłocznia, przelewają się kadzie, bo złość ich jest wielka" (Jl 4,13). Żniwo i winobranie (...) były (...) przedmiotem trzech różnych interpretacji ze strony uczonych. Według jednych, obie sceny są negatywne i ucieleśniają sąd oraz karę Bożą wymierzoną przeciwko złu historii. (...) Inni jednak interpretują te dwie sceny żniwa i winobrania jako gromadzenie sprawiedliwych, aby weszli do królestwa chwały niebieskiej. Do tej pozytywnej wizji dołącza się jeszcze trzecia interpretacja, pośrednia, która w winobraniu i tłoczeniu winogron widzi potępienie bezbożników, natomiast w żniwach gloryfikacje wiernych, którzy przynieśli dobre owoce (G. Ravasi, Apokalipsa, s. 127)...

Komentarze