"Potem ujrzałem anioła, zstępującego z nieba..."

Ap 20,1-6

"Potem ujrzałem anioła, zstępującego z nieba,
który miał klucz od Czeluści
i wielki łańcuch w ręce.
I pochwycił Smoka,
Węża starodawnego,
którym jest diabeł i szatan,
i związał go na tysiąc lat.
I wtrącił go do Czeluści,
i zamknął, i pieczęć nad nim położył,
by już nie zwodził narodów,
aż tysiąc lat się dopełni.
A potem ma być na krótki czas uwolniony.
I ujrzałem trony -
a na nich zasiedli [sędziowie],
i dano im władzę sądzenia -
i ujrzałem dusze ściętych dla świadectwa Jezusa i dla Słowa Bożego,
i tych, którzy pokłonu nie oddali Bestii ani jej obrazowi
i nie wzięli sobie znamienia na czoło ani na rękę.
Ożyli oni
i tysiąc lat królowali z Chrystusem.
A nie ożyli inni ze zmarłych, aż tysiąc lat się skończyło.
To jest pierwsze zmartwychwstanie.
Błogosławiony i święty, kto ma udział w pierwszym zmartwychwstaniu:
nad tymi nie ma władzy śmierć druga,
lecz będą kapłanami Boga i Chrystusa
i będą z Nim królować tysiąc lat."

Jan widzi [Potem ujrzałem] anioła, zstępującego z nieba, który miał klucz od Czeluści i wielki łańcuch w ręce... Boży Posłannik robi porządek ze złym [I pochwycił Smoka, Węża starodawnego, którym jest diabeł i szatan]. Autor Apokalipsy pisze, że Anioł związał go na tysiąc lat. I wtrącił go do Czeluści, i zamknął, i pieczęć nad nim położył... Na kanwie przekazu o związaniu diabła powstało przekonanie o tysiącletnim panowaniu Pana określane mianem millenaryzmu albo chiliazmu. Według millenarystów, zanim nastąpi pełne i ostateczne zwycięstwo nad złem oraz doskonałe zapoczątkowanie królestwa Bożego, wiecznego i niezmiennego, wcześniej nastanie tymczasowe, tysiącletnie panowanie Mesjasza na ziemi (G. Ravasi, Apokalipsa, s. 171)...

Komentarze