"I ujrzałem: (...) Baranek otworzył pierwszą z siedmiu pieczęci..."

Ap 6,1-17

"I ujrzałem:
gdy Baranek otworzył pierwszą z siedmiu pieczęci,
usłyszałem pierwsze z czterech Zwierząt
mówiące jakby głosem gromu:
«Przyjdź!»
I ujrzałem:
oto biały koń,
a siedzący na nim miał łuk.
I dano mu wieniec,
i wyruszył jako zwycięzca, by [jeszcze] zwyciężać.
A gdy otworzył pieczęć drugą,
usłyszałem drugie Zwierzę mówiące:
«Przyjdź!»
I wyszedł inny koń barwy ognia,
a siedzącemu na nim dano odebrać ziemi pokój,
by się wzajemnie ludzie zabijali -
i dano mu wielki miecz.
A gdy otworzył pieczęć trzecią,
usłyszałem trzecie Zwierzę, mówiące:
«Przyjdź!»
I ujrzałem:
a oto czarny koń,
a siedzący na nim miał w ręce wagę.
I usłyszałem jakby głos w pośrodku czterech Zwierząt, mówiący:
«Kwarta pszenicy za denara
i trzy kwarty jęczmienia za denara,
a nie krzywdź oliwy i wina!»
A gdy otworzył pieczęć czwartą,
usłyszałem głos czwartego Zwierzęcia mówiącego:
«Przyjdź!»
I ujrzałem:
oto koń trupio blady,
a imię siedzącego na nim Śmierć,
i Otchłań mu towarzyszyła.
I dano im władzę nad czwartą częścią ziemi,
by zabijali mieczem i głodem, i morem, i przez dzikie zwierzęta.
A gdy otworzył pieczęć piątą,
ujrzałem pod ołtarzem dusze zabitych dla Słowa Bożego
i dla świadectwa, jakie mieli.
I głosem donośnym tak zawołały:
«Dokądże, Władco święty i prawdziwy,
nie będziesz sądził i wymierzał za krew naszą kary tym, co mieszkają na ziemi?»
I dano każdemu z nich białą szatę
i powiedziano im, by jeszcze krótki czas odpoczęli,
aż pełną liczbę osiągną także ich współsłudzy oraz bracia,
którzy, jak i oni, mają być zabici.
I ujrzałem:
gdy otworzył pieczęć szóstą,
stało się wielkie trzęsienie ziemi
i słońce stało się czarne jak włosienny wór,
a cały księżyc stał się jak krew.
I gwiazdy spadły z nieba na ziemię,
podobnie jak drzewo figowe wstrząsane silnym wiatrem zrzuca na ziemię swe niedojrzałe owoce.
Niebo zostało usunięte jak księga, którą się zwija,
a każda góra i wyspa z miejsc swych poruszone.
A królowie ziemscy, wielmoże i wodzowie,
bogacze i możni,
i każdy niewolnik, i wolny
ukryli się do jaskiń i górskich skał.
I mówią do gór i do skał:
«Padnijcie na nas
i zakryjcie nas przed obliczem Zasiadającego na tronie
i przed gniewem Baranka,
bo nadszedł Wielki Dzień Jego gniewu,
a któż zdoła się ostać?»"

Jan widzi [I ujrzałem]: Baranek Chrystus otwiera Księgę Bożego przeznaczenia. I zaczyna łamać pieczęcie [Baranek otworzył pierwszą z siedmiu pieczęci]. Czterokrotnie Jan słyszy: Przyjdź! I widzi cztery konie, a na każdym jeźdźca: Oto biały koń, a siedzący na nim miał łuk. (...) koń barwy ognia, a siedzącemu na nim dano odebrać ziemi pokój. (...) oto czarny koń, a siedzący na nim miał w ręce wagę. (...) oto koń trupio blady, a imię siedzącego na nim Śmierć, i Otchłań mu towarzyszyła... Pierwszy koń (...). Znaczenie tej postaci jest niepewne. Według jednych, pierwszym przemierzającym na koniu przestrzenie wieków jest Chrystus. (...) drugi koń (...) zdaje się kontynuować obraz pierwszego. Jego czerwony kolor przywodzi na myśl rozlew krwi. Umiera pokój, zwycięża przemoc. Rzeź ma rozmiary kolosalne i zalewa krwią naszą planetę, gdzie ludzie "się wzajemnie zabijają". (...) W tym ponurym obrazie streszcza się wiele wieków historii, wyżłobionych strumieniami krwi przelanej w czasie wojen. (...) trzeci koń, trzeci jeździec: kolor teraz jest czarny, symbol śmierci głodowej (...) Jeździec głodu dziś dalej przemierza pustynne równiny Afryki, "favelas", szałasy, obozy dla uchodźców, wynędzniałe ciała głodnych dzieci. Trupio blady kolor czwartego konia jako taki kojarzy się z przestrachem, złym zdrowiem, sińcami. Imię jeźdźca tego konia jest bowiem straszliwe i jednoznaczne - Śmierć (...). Pisze jeden z komentatorów Apokalipsy (...) Pierre Prigent: "Ten czwarty jeździec jest ukrytym panem trzech pozostałych. Jedzie za nimi, aby zbierać łup. Pierwsi trzej nie widzą jego twarzy... (G. Ravasi, Apokalipsa, s. 59-61).

A propos apokaliptycznych koni, przypomniała mi się stara piosenka Jacka Wójcickiego zatytułowana Konie Apokalipsy:
http://www.youtube.com/watch?v=ewo03GQGyM0

Komentarze

  1. ..... :) a mnie przyszła na myśl "Karuzela z Madonnami".... ;)

    https://www.youtube.com/watch?list=RD2c4P5WWwl14&v=2c4P5WWwl14

    2Tm4,22+++

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz