"Wszystko bowiem, co z Boga zrodzone, zwycięża świat..."

1 J 5,4-13

"Wszystko bowiem, co z Boga zrodzone, zwycięża świat;
tym właśnie zwycięstwem,
które zwyciężyło świat, jest nasza wiara.
A kto zwycięża świat,
jeśli nie ten, kto wierzy,
że Jezus jest Synem Bożym?
Jezus Chrystus jest tym,
który przyszedł przez wodę i krew, i Ducha,
nie tylko w wodzie,
lecz w wodzie i we krwi.
Duch daje świadectwo,
bo jest prawdą.
Trzej bowiem dają świadectwo:
Duch, woda i krew, a ci trzej w jedno się łączą.
Jeśli przyjmujemy świadectwo ludzi - to świadectwo Boże więcej znaczy,
ponieważ jest to świadectwo Boga,
które dał o swoim Synu.
Kto wierzy w Syna Bożego,
ten ma w sobie świadectwo Boga,
kto nie wierzy Bogu, uczynił Go kłamcą,
bo nie uwierzył świadectwu,
jakie Bóg dał o swoim Synu.
A świadectwo jest takie:
że Bóg dał nam życie wieczne,
a to życie jest w Jego Synu.
Ten, kto ma Syna, ma życie,
a kto nie ma Syna Bożego,
nie ma też i życia.
O tym napisałem do was,
którzy wierzycie w imię Syna Bożego,
abyście wiedzieli,
że macie życie wieczne."

Jezus zwyciężył [Wszystko bowiem, co z Boga zrodzone, zwycięża świat]. Pan zrobił to dla nas - ze względu na nas. Mamy udział w zwycięstwie Jezusa. Uczestnictwo w triumfie Pana dokonuje się dzięki wierze [tym właśnie zwycięstwem, które zwyciężyło świat, jest nasza wiara]. Św. Jan zapewnia: zwycięża świat, (...) kto wierzy, że Jezus jest Synem Bożym... I dodaje: Jezus Chrystus jest tym, który przyszedł przez wodę i krew, i Ducha... Pisząc o przejściu przez wodę i krew Apostoł nawiązuje do momentu śmierci Pana, kiedy to z Jego boku wypłynęła krew i woda (por. J 19,34) - znak potwierdzający prawdziwe człowieczeństwo, ale też prawdziwą ofiarę z miłości. Jednak na Chrystusowym krzyżu, obmytym wodą i krwią (woda i krew są przez tradycję interpretowane również jako symbol chrztu i Eucharystii), spoczywa Duch Święty - najwyższa manifestacja Bożej obecności i majestatu [G. Ravasi, Biblia dla każdego. Nowy Testament, s. 334]. Wersety 7 i 8: Trzej bowiem dają świadectwo: Duch, woda i krew, a ci trzej w jedno się łączą nazwane są Comma Johanneum. Jest to tzw. "wtrącenie św. Jana", podane w łacińskiej Wulgacie według wersji Sykstusa - Klemensa: "Trzej bowiem dają świadectwo: W niebie Ojciec, Słowo i Duch Święty, a Ci Trzej są jednością" (...). Takim wtrąceniem do tekstu zamierzano najprawdopodobniej uwypuklić rolę trzech Osób w Trójcy Świętej na tle elementów cytowanych w liście: Duch (Ojciec), woda (Duch Święty), krew (Słowo) [tamże, s. 335]...  

Komentarze