"Każdy niech będzie poddany władzom...", czyli chrześcijańskie podejście do władzy...

Rz 13,1-7

"Każdy niech będzie poddany władzom, sprawującym rządy nad innymi. Nie ma bowiem władzy, która by nie pochodziła od Boga, a te, które są, zostały ustanowione przez Boga. Kto więc przeciwstawia się władzy - przeciwstawia się porządkowi Bożemu. Ci zaś, którzy się przeciwstawili, ściągną na siebie wyrok potępienia. Albowiem rządzący nie są postrachem dla uczynku dobrego, ale dla złego. A chcesz nie bać się władzy? Czyń dobrze, a otrzymasz od niej pochwałę. Jest ona bowiem dla ciebie narzędziem Boga, [prowadzącym] ku dobremu. Jeżeli jednak czynisz źle, lękaj się, bo nie na próżno nosi miecz. Jest bowiem narzędziem Boga do wymierzenia sprawiedliwej kary temu, który czyni źle. Należy więc jej się poddać nie tylko ze względu na karę, ale ze względu na sumienie. Z tego samego też powodu płacicie podatki. Bo ci, którzy się tym zajmują, z woli Boga pełnią swój urząd. Oddajcie każdemu to, mu się należy: komu podatek - podatek, komu cło - cło, komu uległość - uległość, komu cześć - cześć."

Pawłowa nauka o podporządkowaniu się wyznawców Jezusa władzy [Każdy niech będzie poddany władzom, sprawującym rządy nad innymi. Nie ma bowiem władzy, która by nie pochodziła od Boga, a te, które są, zostały ustanowione przez Boga. Kto więc przeciwstawia się władzy - przeciwstawia się porządkowi Bożemu. Ci zaś, którzy się przeciwstawili, ściągną na siebie wyrok potępienia...] może budzić zdziwienie (13 grudnia to dla nas - Polaków dzień pamięci o ludziach, którzy bohatersko walczyli o wolność Ojczyzny). Kardynał Ravasi pisze: Sprawą (...) złożoną i trochę zaskakującą - również dlatego, że odnosi się do obcych nam warunków historycznych (jesteśmy w Rzymie cesarskim, nie zaś we współczesnej demokracji) - jest fragment poświęcony obowiązkom chrześcijanina w stosunku do władzy cywilnej. Niezależnie od jasnych sformułowań co do poddania, miecza jako znaku władzy oraz boskich jej źródeł (wypada dodać, że cesarzem był wówczas Neron), występują tu ważne elementy chrześcijańskiej moralności społecznej. Władza nie jest tu niczym zdrożnym (pewne kręgi wywodziły ją od szatana), lecz stanowi część szerszego Bożego zamysłu. Jej rolą jest sprzyjać sprawiedliwości. Chrześcijanin powinien więc przykładać się do swych obowiązków cywilnych, respektować prawa, a nade wszystko płacić podatki. (...) wspólnota chrześcijańska pragnie się przed władzą rzymską pokazać jako ruch ugodowy. Fundamentalnym przykazaniem, które powinien zachować chrześcijanin, jest jednak miłość, która stanowi streszczenie i duszę całego Prawa w jego rozlicznych normach i przejawach (Biblia dla każdego. Nowy Testament, s. 36)...

Komentarze