"A ty, Betlejem Efrata, najmniejsze jesteś...", czyli o maleńkim MIEŚCIE...

Mi 5,1-4a

"A ty, Betlejem Efrata,
najmniejsze jesteś wśród plemion judzkich!

Z ciebie mi wyjdzie
Ten, który będzie władał w Izraelu,
a pochodzenie Jego od początku,
od dni wieczności.
Przeto [Pan] wyda ich aż do czasu,
kiedy porodzi mająca porodzić.
Wtedy reszta braci Jego powróci
do synów Izraela.
Powstanie On i paść będzie mocą Pańską,
w majestacie imienia Pana Boga swego.
Osiądą wtedy, bo odtąd rozciągnie swą potęgę
aż po krańce ziemi.
A Ten będzie pokojem."

1. Prorok Micheasz, żyjący w VIII w. przed Chrystusem, zapowiada, że w Betlejem - maleńkiej miejscowości położonej 8 km od Jerozolimy przyjdzie na świat Zbawiciel: A ty, Betlejem Efrata, najmniejsze jesteś wśród plemion judzkich! Z ciebie mi wyjdzie Ten, który będzie władał w Izraelu... Ciekawe, że św. Mateusz nawiązując do Księgi Malachiasza, zmienia treść proroctwa: "A ty, Betlejem, ziemio Judy, nie jesteś zgoła najlichsze spośród głównych miast Judy, albowiem z ciebie wyjdzie władca, który będzie pasterzem ludu mego, Izraela" (Mt 2,16). Zatem Betlejem nie jest już najmniejsze (najbardziej liche). Dzięki Bożym narodzinom staje się ważnym punktem na mapie dziejów świata. W Biblii Betlejem określane jest terminem "Beth-Lakhem". Jeżeli weźmie się pod uwagę fakt, że Żydzi pisali (i piszą) słowa za pomocą spółgłosek, stwierdzić można, że chodzi o termin, w którym te same spółgłoski wymawiane są w odmienny sposób. Skutkuje to etymologicznie odmiennym znaczeniem: nie jest to już "dom boga Lakhamu", lecz "dom chleba" (M. Masini, Betlejem. Lectio divina Bożego Narodzenia, s. 42-43). W przestrzeni Liturgii Betlejem staje się każda świątynia - dom Chleba Żywego - Jezusa Eucharystycznego. Dzięki Słowom "Bierzcie i jedzcie..." chleb staje się Ciałem Pana... 
2. W proroctwie czytamy: a pochodzenie Jego od początku, od dni wieczności... Interpretacja jest jasna: Królem Izraela i Mesjaszem świata będzie Syn Boży - żyjący od wieków (przed wiekami), a więc równy w naturze odwiecznemu Bogu - Stwórcy i Ojcu. Tu przypomina się fragment z Księgi Przysłów: "Pan mnie stworzył, swe arcydzieło, jako początek swej mocy, od dawna, od wieków jestem stworzona, od początku, nim ziemia powstała" (Prz 8,22-23)...
3. Micheasz zapowiada, że porodzi mająca porodzić... Prorok nawiązuje do słynnego proroctwa z Księgi Izajasza: "Dlatego Pan sam da wam znak: Oto Panna pocznie i porodzi Syna, i nazwie Go imieniem Emmanuel" (Iz 7,14). Micheasz podejmuje stamtąd imiesłów hebr. "joleda" (rodząca) na określenie matki Mesjasza (Ks. T. Brzegowy, Prorocy Izraela, Cz. II, s. 111)...  
4. Prorok charakteryzuje Mesjasza: Powstanie On i paść będzie mocą Pańską, w majestacie imienia Pana Boga swego. (...) A Ten będzie pokojem... Micheasz wi(e)dział, że Jezus urodzi się, by prowadzić ludzkość do Nieba. Prorok zapowiedział, że Zbawiciel będzie działał z Bożą mocą, w Imię Ojca i w Chwale Stwórcy. Od Micheasza dowiadujemy się także, że będzie miał na imię "Pokój"...
5. We wrześniu 2011 roku wraz z grupą studentów uczestniczyłem w pielgrzymce do Ziemi Świętej. Mieszkaliśmy w Betlejem. Dziś to miasto otoczone drutem kolczastym, w którym niestety często jest niespokojnie. Pamiętam, jak pewnego wieczoru modliliśmy na tarasie. Patrzyliśmy to w niebo, na którym pojawiały się samoloty, to na ulice, na których pojawiali się krzyczący ludzie... W Betlejem, mieście urodzin Jezusa - Króla Pokoju, Słowo Boże wciąż czeka na spełnienie...
6. Zakończę fragmentem hymnu z bizantyjskiej liturgii: Domu Efrata, miasto uświęcone, chwało proroków, przygotuj dom, w którym rodzi się nasz Bóg. Przygotuj się Betlejem: Eden otwiera się ponownie dla każdego człowieka. Przyozdób się Efrata: w grocie Dziewica pozwala zakwitnąć drzewu życia; jej łono staje się mistycznym rajem, w którym rośnie Boskie drzewo. Raduj się, Betlejem, królowo miast Judy, ponieważ przybywa do ciebie w jasności wielkiej Pasterz, który niesie nam radość. Chwyć swoją harfę, proroku Dawidzie, i śpiewaj w Duchu Świętym. Dziewica wydaje na światło Tego, któremu łono Ojca pozwoliło zabłysnąć przed światem, Pana Chwały, Chrystusa naszego Boga (M. Masini, Betlejem..., s. 46).
Amen. 

Komentarze