"Czyńcie to, (...) na moją pamiątkę!", czyli Święto Eucharystii...

I.
Rdz 14,18-20
"W owych dniach: Melchizedek zaś, król Szalemu, wyniósł chleb i wino; a [ponieważ] był on kapłanem Boga Najwyższego, błogosławił Abrama, mówiąc: Niech będzie błogosławiony Abram przez Boga Najwyższego, Stwórcę nieba i ziemi! Niech będzie błogosławiony Bóg Najwyższy, który w twe ręce wydał twoich wrogów! Abram dał mu dziesiątą część ze wszystkiego."

II.
Ps 110,1-4
"Rzekł Pan do Pana mego: „Siądź po mojej prawicy,
aż uczynię Twych wrogów podnóżkiem stóp Twoich”.
Pan rozciągnie moc Twego berła z Syjonu:
„Panuj wśród Twych nieprzyjaciół.
Przy Tobie panowanie w dniu Twojego triumfu,
w blasku świętości,
z łona jutrzenki zrodziłem Cię jak rosę”.
Pan przysiągł i nie będzie żałował:
„Ty jesteś kapłanem na wieki na wzór Melchizedeka”."

III.
1 Kor 11,23-26
"Ja otrzymałem od Pana to, co wam przekazałem, że Pan Jezus tej nocy, kiedy został wydany, wziął chleb i dzięki uczyniwszy połamał i rzekł: To jest Ciało moje za was [wydane]. Czyńcie to na moją pamiątkę! Podobnie, skończywszy wieczerzę, wziął kielich, mówiąc: Ten kielich jest Nowym Przymierzem we Krwi mojej. Czyńcie to, ile razy pić będziecie, na moją pamiątkę! Ilekroć bowiem spożywacie ten chleb albo pijecie kielich, śmierć Pańską głosicie, aż przyjdzie."

IV.
Łk 9,11b-17
"Jezus opowiadał rzeszom o królestwie Bożym, a tych, którzy leczenia potrzebowali, uzdrawiał. Dzień począł się chylić ku wieczorowi. Wtedy przystąpiło do Niego Dwunastu mówiąc: Odpraw tłum; niech idą do okolicznych wsi i zagród, gdzie znajdą schronienie i żywność, bo jesteśmy tu na pustkowiu. Lecz On rzekł do nich: Wy dajcie im jeść! Oni odpowiedzieli: Mamy tylko pięć chlebów i dwie ryby; chyba że pójdziemy i nakupimy żywności dla wszystkich tych ludzi. Było bowiem około pięciu tysięcy mężczyzn. Wtedy rzekł do swych uczniów: Każcie im rozsiąść się gromadami mniej więcej po pięćdziesięciu! Uczynili tak i rozmieścili wszystkich. A On wziął te pięć chlebów i dwie ryby, spojrzał w niebo i odmówiwszy błogosławieństwo, połamał i dawał uczniom, by podawali ludowi. Jedli i nasycili się wszyscy, i zebrano jeszcze dwanaście koszów ułomków, które im zostały."

Dziś rozpoczynam post ze względu na rangę (ważność) dnia - mamy Uroczystość Bożego Ciała. Dokończenie (komentarz) w przyszłości...
Oczywiście pisząc "post", nie miałem na myśli wstrzemięźliwości od mięsa ;-)...
W Uroczystość Bożego Ciała w Liturgii Słowa widzimy Pana Jezusa - Arcykapłana, który na pustkowiu rozmnaża chleb dla rzeszy wygłodniałych i zmęczonych słuchaczy [około pięciu tysięcy mężczyzn]. Czyni to posługując się apostołami, których prosi: Wy dajcie im jeść! Choć zapasy żywności były mizerne [pięć chlebów i dwie ryby], Jezus dokonuje wielkiego cudu. Św. Łukasz pisze: Jedli i nasycili się wszyscy, i zebrano jeszcze dwanaście koszów ułomków, które im zostały... To wszystko dlatego, że wziął te pięć chlebów i dwie ryby - ujął w dłoniach to, co ludzkie - niewielkie i widzialne, spojrzał w niebo - podniósł wzrok ku górze - ku Ojcu - Dawcy wszelkiego dobra, i odmówiwszy błogosławieństwo - uwielbiwszy MIŁOŚĆ Ojca, połamał chleb - podzielił to, co miał, choć mało, i dawał uczniom, by podawali ludowi - zapowiedział kapłańską godność apostołów... W Starym Testamencie pojawiła się postać Melchizedeka. Czytamy w Księdze Rodzaju, że spotkawszy Abrahama, Melchizedek (...) król Szalemu, wyniósł chleb i wino; a [ponieważ] był on kapłanem Boga Najwyższego, błogosławił Abrama... W Psalmie 110 napotykamy Słowa, które Bóg Ojciec kieruje do Syna: „Ty jesteś kapłanem na wieki na wzór Melchizedeka”... To oznacza, że Pan Jezus jest prawdziwym i jedynym kapłanem Boga Najwyższego... Jako Kapłan - Pośrednik między Bogiem a człowiekiem, tej nocy, kiedy został wydany, wziął chleb i dzięki uczyniwszy połamał i rzekł: To jest Ciało moje za was [wydane]. Czyńcie to na moją pamiątkę! Podobnie, skończywszy wieczerzę, wziął kielich, mówiąc: Ten kielich jest Nowym Przymierzem we Krwi mojej. Czyńcie to, ile razy pić będziecie, na moją pamiątkę! Zatem w czasie Ostatniej Wieczerzy Pan ustanawia PAMIĄTKĘ! Greckie słowo anamnesis oznacza nie tyle "pamiątkę" (przypomnienie), co "obecność" (uobecnienie)... Eucharystia jest zatem żywym Chlebem i Winem - prawdziwym Ciałem i prawdziwą Krwią Pana...
Gdy zastanawiam się, co Bóg chce nam powiedzieć przez Uroczystość Bożego Ciała, pomyślałem o świętym tetragramie - JHWH. W Księdze Wyjścia Bóg powiedział o sobie: "JESTEM, KTÓRY JESTEM". To Imię w Nowym Testamencie przyjmuje wyraz: "JESTEM, aby być dla was! JESTEM, aby być z wami! JESTEM, aby być przed wami! JESTEM, aby być w was! Dla was - jako dar MIŁOŚCI. Z wami - jako uczestnik waszej drogi. Przed wami - aby wam ukazać sens i cel wszystkiego, co was spotyka. W was - abyście tak mogli KOCHAĆ się nawzajem, jak JA was UKOCHAŁEM"...

Komentarze

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  12. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie wyjątkową pieśnią jest:
      http://dzielneniewiasty.blogspot.com/2013/05/ja-wiem-w-kogo-ja-wierze.html

      Mój mały akt wiary.
      I mojego zawierzenia.

      Chwała Jezusowi!

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
  13. " To, co widzicie na ołtarzu Bożym.... to chleb i kielich: o tym informują was wasze oczy. Ale wiara poucza was, że ten chleb to Ciało Chrystusa, a ten kielich to Krew Chrystusa. Tych kilka słów wystarczy może waszej wierze, ale wiara pragnie się kształcić... Jak ten chleb jest Jego ciałem, a ten kielich, lub raczej jego zawartość, może być Jego krwią?

    Bracia, to właśnie nazywa się sakramentami: wyrażają one coś innego, niż to, co jawi nam się przed oczami. To, co widzimy, to postać materialna, podczas gdy to, co pojmujemy, jest owocem duchowym. Jeśli pragniecie zrozumieć, czym jest ciało Chrystusa, posłuchajcie apostoła Pawła, który mówi do wiernych: "Wy przeto jesteście Ciałem Chrystusa i poszczególnymi członkami" (1Kor 12,27). Jeśli zatem wy jesteście ciałem Chrystusa i jego członkami, to to, co znajduje się na ołtarzu Pańskim, jest symbolem tego, czym jesteście. Oto tajemnica, którą otrzymujecie. Odpowiadacie "Amen" temu, czym jesteście i tą odpowiedzią podpisujecie się pod tym. Mówi się wam: "Ciało Chrystusa", a wy odpowiadacie: "Amen", Bądźcie zatem członkami ciała Chrystusowego, aby to Amen odpowiadało prawdzie.

    Dlaczego zatem ciało jest w chlebie? Także tutaj nie mówmy niczego od nas, słuchajmy znowu apostoła który, wspominając o sakramencie, mówi nam: "Ponieważ jeden jest chleb, przeto my, liczni, tworzymy jedno Ciało" (1Kor 10,17). Zrozumcie to i trwajcie w radości: jedności, prawdzie, pobożności,miłości! "Jeden jest chleb": kto jest tym jedynym chlebem? "My, liczni, tworzymy jedno Ciało". Pamiętajcie, że chleba nie robi się z jednego ziarna. ale z wielu... Bądźcie zatem tym, co widzicie, i otrzymujcie to, czym jesteście."
    (Św.Augustyn)

    Panie Jezu ,wybacz,że czasem zapominam,że w tym maleńkim kawałku chleba TY JESTEŚ żywy,prawdziwy...
    ..ze TWOJE SERCE naprawdę bije w moim sercu...
    wybacz mi Panie...


    Panie Jezu..
    Uświęcaj dłonie Ks.Pawła(i każdego kapłana),które każdego dnia dotykają Twego Przenajświętszego Ciała..,i nam Je podają....
    Uświęcaj jego usta(i usta każdego kapłana),które każdego dnia zrasza TWOJA PRZENAJŚWIĘTSZA KREW...
    Uświęcaj go(ich)i błogosław mu(im) Panie...

    Ps110,4
    2Tm4,22+++


    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz