Magnificat, czyli credo Maryi...

Łk 1,46-56

"Wtedy Maryja rzekła:
Wielbi dusza moja Pana,
i raduje się duch mój w Bogu, moim Zbawcy.
Bo wejrzał na uniżenie Służebnicy swojej.
Oto bowiem błogosławić mnie będą
odtąd wszystkie pokolenia,
gdyż wielkie rzeczy uczynił mi Wszechmocny.
Święte jest Jego imię
a swoje miłosierdzie na pokolenia i pokolenia
[zachowuje] dla tych, co się Go boją.
On przejawia moc ramienia swego,
rozprasza [ludzi] pyszniących się zamysłami serc swoich.
Strąca władców z tronu,
a wywyższa pokornych.
Głodnych nasyca dobrami,
a bogatych z niczym odprawia.
Ujął się za sługą swoim, Izraelem,
pomny na miłosierdzie swoje
jak przyobiecał naszym ojcom
na rzecz Abrahama i jego potomstwa na wieki.
Maryja pozostała u niej około trzech miesięcy; potem wróciła do domu."

1. Hymn Wielbi dusza moja Pana to jedna z najpiękniejszych modlitw Biblii. Maryja, która doskonale znała Słowo Boże, utkała swoją modlitwę uwielbienia z różnych fragmentów Starego Testamentu.

2. Magnificat stanowi i wyraża swoiste credo Najświętszej Maryi Panny. Bóg Maryi jest Panem (Wielbi dusza moja Pana), Zbawcą (raduje się duch mój... w moim Zbawcy), Wszechmocnym (wielkie rzeczy uczynił mi Wszechmocny), Świętym (Święte jest Jego imię), Miłosiernym (swoje miłosierdzie na pokolenia i pokolenia [zachowuje]).

3. Modląc się, Maryja przedstawia charakterystykę człowieka, który znajduje uznanie w oczach Boga. Człowiek Boży (święty) to ktoś pokorny [wejrzał na uniżenie Służebnicy swojej, (...) wywyższa pokornych], bogobojny (swoje miłosierdzie na pokolenia i pokolenia [zachowuje] dla tych, co się Go boją), głodny - tęskniący za Bogiem (Głodnych nasyca dobrami), to sługa (Ujął się za sługą swoim) - dziecko Boga (w oryginale jest: "ujął się za swoim dzieckiem").

Ad 1. W Biblii Tysiąclecia w przypisach możemy znaleźć sigla do fragmentów Starego Testamentu, które Maryja wprost cytuje lub do których nawiązuje. Zachęcam, żebyśmy uzupełnili swoją modlitwę Słowem Bożym o zanurzenie się w następujących tekstach: 1Sm 2,1-10; Ps 113,5n; 1Sm 1,11; Ps 111,9; Ps 103,17; Ps 89,11; 2Sm 22,28; Ps 147,6; Hi 12,19; Ps 107,9; Ps 34,11; Iz 41,8n; Ps 98,3; Mi 7,20; Rdz 17,7; Rdz 18,18; Rdz 22,17.

Komentarze

  1. ....Pamiętam jak kiedyś (przez pewien okres) modliłam się nieszporami w brewiarzu dla swieckich i tam codziennie jest właśnie Pieśń Maryi = Magnificat….. Tyle razy to czytałam wieczorami i co ciekawe dopiero przed chwila jak to przeczytałam zdziwiły mnie słowa „a swoje miłosierdzie na pokolenia i pokolenia
    [zachowuje] dla tych, co się Go boją.”… jest jakiś plus tego „zadziwienia” wszak po baaardzo dłuuuuugiej przerwie sięgnęłam po mój brewiarz i otworzyłam go i u mnie to zdanie brzmi: „Jego miłosierdzie z pokolenia na pokolenie nad tymi którzy się Go boja”…. Temat tzw lęku przed Panem Bogiem "poruszyłam" na tym blogu w temacie: „Czuwajcie (...) i módlcie się w każdym czasie...", czyli Adwent czas zacząć... (niedziela, 2 grudnia 2012) i tam ksiądz (xpac)odpisał tak:: „że Pan Bóg nie chce, żebyśmy się GO bali. Bojaźń Boża - początek mądrości - jest nie tyle lękiem przed Bogiem, co lękiem przed grzechem, który zawsze jest zranieniem Bożej Miłości...”… czyli suma sumarum chodzi o to że gdy ja (my) będziemy zapraszali Boga do naszego życia (chociaż mysle że słowa a raczej moja (nasza) odpowiedź na TAK na słowa :Przyjdżcie do Mnie wszyscy którzy utrudzeni jesteście a Ja was pokrzepie….- to już zaproszenie z mojej (naszej ) strony dla Boga…. tak na marginesie to właśnie te słowa Przyjdzcie…. one były (stały) się moim „kluczem” podczas przygotowywania się do Sakramentu Pokuty… na zewnatrz przedświąteczny ruch a tu pusty kościół, a w nim tylko Ja i Pan ……. Rzekło by się Chwilo Trwaj!!!!!...) to właśnie to „zaproszenie” to też „zgoda” nasza na życie wg planu Bożego, wg Przykazań Bożych :„Jego miłosierdzie z pokolenia na pokolenie nad tymi którzy się Go boja”… czyli ta bojaźń Boża w Pieśni Maryi to też bojażn jako lęk przed zranieniem Boga grzechem , swoim złym postępowaniem (?) ….Wszak skoro Bóg – Miłość czuwa i kocha wszystkich to kocha zarówno tych co pogubili się, tych co grzeszą ( On czeka też i na nich…. Cierpliwie czeka …..) jak i tych co żyją (co udaje im się ) żyć wg Dekalogu…. Skoro dla Boga nie ma różnic miedzy nami to On swoja Miłość rodziela równo dla każdej i każdego z nas…..

    Ps.1 Pismo Św wcale nie jest proste w zrozumieniu…....
    Ps 2 Dziękuje za Modlitwe i proszę dalej o Modlitwe.....Z góry Dziekuje!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz