Psalm 51 (pokutny), czyli o miłosiernym Bogu, który stwarza we mnie nowe serce...

Kierownikowi chóru. Psalm. Dawida,
gdy przybył do niego prorok Natan po jego grzechu z Batszebą.
Zmiłuj się nade mną, Boże, w swojej łaskawości,
w ogromie swego miłosierdzia wymaż moją nieprawość!
Obmyj mnie zupełnie z mojej winy
i oczyść mnie z grzechu mojego!
Uznaję bowiem moją nieprawość,
a grzech mój jest zawsze przede mną.
Tylko przeciw Tobie zgrzeszyłem
i uczyniłem, co złe jest przed Tobą,
tak że się okazujesz sprawiedliwym w swym wyroku
i prawym w swoim osądzie.
Oto zrodzony jestem w przewinieniu
i w grzechu poczęła mnie matka.
Oto Ty masz upodobanie w ukrytej prawdzie,
naucz mnie tajników mądrości.
Pokrop mnie hizopem, a stanę się czysty,
obmyj mnie, a nad śnieg wybieleję.
10 Spraw, bym usłyszał radość i wesele:
niech się radują kości, któreś skruszył!
11 Odwróć oblicze swe od moich grzechów
i wymaż wszystkie moje przewinienia!
12 Stwórz, o Boże, we mnie serce czyste
i odnów w mojej piersi ducha niezwyciężonego!
13 Nie odrzucaj mnie od swego oblicza
i nie odbieraj mi świętego ducha swego!
14 Przywróć mi radość z Twojego zbawienia
i wzmocnij mnie duchem ochoczym!
15 Chcę nieprawych nauczyć dróg Twoich
i nawrócą się do Ciebie grzesznicy.
16 Od krwi uwolnij mnie, Boże, mój Zbawco:
niech mój język sławi Twoją sprawiedliwość!
17 Otwórz moje wargi, Panie,
a usta moje będą głosić Twoją chwałę.
18 Ty się bowiem nie radujesz ofiarą
i nie chcesz całopaleń, choćbym je dawał.
19 Moją ofiarą, Boże, duch skruszony,
nie gardzisz, Boże, sercem pokornym i skruszonym.
20 Panie, okaż Syjonowi łaskę w Twej dobroci:
odbuduj mury Jeruzalem!
21 Wtedy będą Ci się podobać prawe ofiary, dary i całopalenia,
wtedy będą składać cielce na Twoim ołtarzu.

..."Psalm. Dawida, (...) po jego grzechu"... Kontekstem Psalmu 51 jest grzech Dawida. Królowi jest źle. Zagubił się i pobłądził. Wie, że zamiast iść prostą drogą, zboczył (znamienne, że w języku hebrajskim grzech obrazuje droga w kształcie zygzaków, a grzesznik to ktoś, kto zszedł z prostej drogi -  utracił prawość życia). Ale Dawid nie chce trwać w grzechu. Król nie potrafi żyć bez Boga. Dlatego woła...

..."Zmiłuj się nade mną, Boże, w swojej łaskawości, w ogromie swego miłosierdzia wymaż moją nieprawość!"... Miserere mei, Deus...
To wołanie rodzi się w głębi serca człowieka, który żałuje za popełnione zło. Skruszone i cierpiące serce objawia żal i smutek grzesznika wobec popełnionej nieprawości. Serce człowieka zostało zniszczone i zanieczyszczone przez grzech i dlatego potrzebuje przemiany - naprawy i oczyszczenia... Przywoływany Bóg jest miłosierny i litościwy, dlatego widząc skruchę przychodzi, by zająć się cierpiącym i chorym sercem. Bóg nie chce, żeby grzesznik był sam ze swoim grzechem... Dlatego Ojciec objawia cierpiące Serce swojego Syna przebite na krzyżu dla naszego zbawienia.
Ojcowie Kościoła na określenie skruchy serca posługiwali się formułą contritio cordis, co oznacza "przebicie serca". Dominikanin Wojciech Jędrzejewski napisał, że jest to "ból, który rozsadza od wewnątrz skorupę nieczułości". Tak serce człowieka przeszyte przez zło staje się podobne do przeoranego przez włócznię Serca ukrzyżowanego Pana. Twarde ludzkie serce, w którym zaczyna się wszelkie zło ("Z wnętrza bowiem z serca ludzkiego pochodzą złe myśli, nierząd, kradzieże, (...). Całe to zło z wnętrza pochodzi i czyni człowieka nieczystym" - Mk 7,21.23) dzięki miłości Bożej zostaje skruszone (pokruszone) i staje się "miejscem" przemieniającego i oczyszczającego ("Obmyj mnie zupełnie z mojej winy i oczyść mnie z grzechu mojego!") działania BOGA - MIŁOŚCI...

..."Stwórz, o Boże, we mnie serce czyste i odnów w mojej piersi ducha niezwyciężonego!"... Dla mnie to jeden z najpiękniejszych wersetów całego Psałterza!!! Wyraża wielką wiarę, że Pan Bóg, dla którego "nie ma nic niemożliwego" i który działa w sposób cudowny, może stworzyć we mnie NOWE SERCE. To serce nawet nie jest przemienione - naprawione, oczyszczone, uzdrowione... To serce jest STWORZONE - NOWE!!! Bez śladów defektów i mankamentów, brudów i zanieczyszczeń, blizn i ran, choróbsk i traum. NOWE i CZYSTE SERCE jest najwspanialszym dziełem BOGA - MIŁOŚCI!!! Co więcej psalmista wierzy, że Bóg przywraca grzesznemu człowiekowi ducha niezwyciężonego!!! Jest więc nadzieja, że Duch Święty, którego Bóg Ojciec nigdy nie skąpi, obdarzy mnie wielką potęgą (hartem ducha)! Duch Boży pozwoli mi przetrwać wszystkie walki! I sprawi, że zły mnie nie zwycięży ani nie złamie!

Komentarze

  1. Proszę ksiedza bez komentarza???? .....

    OdpowiedzUsuń
  2. Mi ten psalm kojarzy się od razu ze Środą Popielcową -gdyz wtedy jest śpiewany... Jak dla mnie jest to zarówno psalm pokutny jak i psalm pełen nadziei(ufnośc w Miłosiedzie Boże ,ufność w oczyszczenie z grzechu, wybawienie)
    Tylko kiedy „przyznam” się do grzechów mogę rozpocząć prawdziwą odnowę samej siebie ….

    Świetnie symbolizuje to posypanie głowy popiołem. Gdyż najpierw stojąc w kolejce ( u Filipinów zawsze baaaardzo dłuuuuugiej ;) ) i kiedy już moja kolej podchodze czyli czyli „podchodze” do mojej grzeszności a dając się posypać - przyznaje się do mojej słabości. Potem odwracam się z posypana głowa i wychodze z koscioła – wracam do codzienności , do codziennych zajęć i obowiązków. Ten popiól symbolizuje moje „nowe” życie , moją chęć nawrócenia …

    OdpowiedzUsuń
  3. ...to już jutro... Zapraszam...

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubię ten psalm.
    p.s.Ksiądz jest niesamowity!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz