"Jestem (...) najmniejszy...", czyli o tożsamości św. Pawła...

1 Kor 15,9nn

"Jestem bowiem najmniejszy ze wszystkich apostołów i niegodzien zwać się apostołem, bo prześladowałem Kościół Boży. Lecz za łaską Boga jestem tym, czym jestem, a dana mi łaska Jego nie okazała się daremna; przeciwnie, pracowałem więcej od nich wszystkich, nie ja, co prawda, lecz łaska Boża ze mną. Tak więc czy to ja, czy inni, tak nauczamy i tak wyście uwierzyli."

 Jestem (...) najmniejszy... Paulus oznacza "mały". Apostoł czuje się bardzo mały. W Psałterzu czytam: "Ja jestem mały i wzgardzony..." (Ps 119,141)...

...niegodzien zwać się apostołem, bo prześladowałem Kościół Boży... Apostoł narodów pokornie przyznaje się do zła, które wyrządził chrześcijanom. Czuje się wielkim grzesznikiem...

...za łaską Boga jestem tym, czym jestem... Św. Paweł wie, że wszystko zawdzięcza Jezusowi i Łasce Pana...

...pracowałem więcej od nich wszystkich, nie ja, co prawda, lecz łaska Boża ze mną... Autor Listu do Koryntian określa się jako współpracownik Jezusa w dziele rozszerzania Królestwa Bożego...

Komentarze