"Zbadaj mnie, Boże, i poznaj me serce...", czyli zakończenie Psalmu 139...

Ps 139,23-24

"Zbadaj mnie, Boże, i poznaj me serce;
doświadcz i poznaj moje troski,
i zobacz, czy jestem na drodze nieprawej,
a skieruj mnie na drogę odwieczną!"

Tak kończy się Psalm 139.
Psalmista woła do Pana: Zbadaj mnie, (...) i poznaj me serce; doświadcz i poznaj moje troski [W Hebrajsko-polskim Starym Testamencie (Pisma, s. 236) przekład brzmi: "wypróbuj mnie i poznaj moje myśli"]... Poddawszy się miłosiernemu spojrzeniu Boga [zobacz, czy jestem na drodze nieprawej], autor natchniony prosi: skieruj mnie na drogę odwieczną!

Portret modlącego się, który całkowicie oddaje się sprawie swego Boga, odsyła nas do zakończenia psalmu, gdzie sąd Boży dotyka z miłością człowieka prawego. (...) na wargach poety pojawia się jedna z najpiękniejszych modlitw ST (...). Serce jest otwarte na Boga, aby je zbadał i poznał, aby je zweryfikował swoim spojrzeniem i wyzwalającym ogniem. Modlący się przedstawia Bogu swoje "koszmary", swoje "troski" (...), swoje niepokoje (...), aby je Bóg rozwiązał. Przedstawia swoją zasadniczą niewinność, aby została nagrodzona. Teodoret komentuje: "Bóg powinien z wielką starannością przyjrzeć się życiu i poruszeniom serca swego wiernego, ponieważ - gdyby przypadkiem znalazł coś przeciwnego swemu Prawu - doprowadzi go w swej mądrości do całkowitej wierności" (...). Właśnie dlatego, w duchu wyznania niewinności, ale także w pokornej postawie zawierzenia Panu, psalmista zachęca Boga, aby "sprowadził" go z drogi bałwochwalczej, gdyby jego kroki miały się zachwiać. Pojawiają się (...) dwie drogi. Pierwsza jest negatywna, "derek 'sb". Słowo to (...) należy do słownictwa bałwochwalczego, choć samo w sobie może oznaczać po prostu "zło", "cierpienie", "nieprawość" (...), "błąd" (...), "kłamstwo" (...). Jak przetłumaczył Hieronim, jest to "bożek", stała pokusa grożąca człowiekowi (...). Czym jest (...) droga pozytywna? Dahood rozumie ją dosłownie jako "prośbę o bycie zaprowadzonym do raju, kiedy nadejdzie czas..." [G. Ravasi, Psalmy, część 5, s. 261n]...

Komentarze

  1. Chce Ciebie zbadać Boże, i poznać Twoje serce. Doświadczyć i poznać Twoje troski..

    OdpowiedzUsuń
  2. https://www.youtube.com/watch?v=rln4N8JPpKE

    .....

    2Tm4,22+++

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz