"Oto Ja wyślę anioła mego...", czyli proroctwo mesjańskie...

Ml 3,1-4.23-24

"Oto Ja wyślę anioła mego, aby przygotował drogę przede Mną, a potem nagle przybędzie do swej świątyni Pan, którego wy oczekujecie, i Anioł Przymierza, którego pragniecie. Oto nadejdzie, mówi Pan Zastępów. Ale kto przetrwa dzień Jego nadejścia i kto się ostoi, gdy się ukaże? Albowiem On jest jak ogień złotnika i jak ług farbiarzy. Usiądzie więc, jakby miał przetapiać i oczyszczać srebro, i oczyści synów Lewiego, i przecedzi ich jak złoto i srebro, a wtedy będą składać Panu ofiary sprawiedliwe. Wtedy będzie miła Panu ofiara Judy i Jeruzalem jak za dawnych dni i lat starożytnych. Oto Ja poślę wam proroka Eliasza przed nadejściem dnia Pańskiego, dnia wielkiego i strasznego. I skłoni serce ojców ku synom, a serce synów ku ich ojcom, abym nie przyszedł i nie poraził ziemi [izraelskiej] przekleństwem."

Malachiasz słyszy SŁOWO...

Oto Ja wyślę anioła mego, aby przygotował drogę przede Mną (...). On jest jak ogień złotnika i jak ług farbiarzy (...). Oto Ja poślę wam proroka Eliasza przed nadejściem dnia Pańskiego... Kardynał Ravasi pisze: Po (...) dialogu, w którym Izrael utyskuje przed prorokiem, że Bóg spóźnia się z mającą ukarać niegodziwców i odmienić losy ludu interwencją w historii, jest też i zapowiedź przybycia na świat "anioł" lub "posłańca", którego zadaniem będzie "przygotować drogę" samemu Bogu. W Ml 3,23 będzie on utożsamiony z Eliaszem, a w Nowym Testamencie - z Janem Chrzcicielem, natomiast tradycja odczyta ten tekst w interpretacji mesjańskiej. Posłaniec ten, nazwany również "aniołem przymierza", czyli strażnikiem paktu synajskiego, którego odnową ma się zająć przede wszystkim, zapoczątkuje dzieło radykalnego oczyszczenia (przy czym zwłaszcza chodzi o kapłanów), aby mogli składać ofiary czyste i miłe Bogu . Zarówno "tygiel", jak "ług farbiarzy" dobrze ilustrują tę przemianę (...). "Anioł Przymierza" może być utożsamiony z kapłanem, prorokiem lub obiecanym Mesjaszem, który mając Boże pełnomocnictwo, ma skłonić lud do wierności przymierzu (Biblia dla każdego. Stary Testament, t. VIII, s. 352n)...

Anioł Przymierza (...) oczyści synów Lewiego, i przecedzi ich jak złoto i srebro, a wtedy będą składać Panu ofiary sprawiedliwe... Rodzi się we mnie pragnienie - modlitwa: "Panie Jezu Chryste, Najwyższy Kapłanie, proszę Cię, oczyść mnie i przemień, aby to, co daję, było czyste i miłe Tobie!"

Komentarze