"Ja (...) uczynię nieustępliwym serce faraona...", czyli o tajemnicy wolności ludzkiej i Woli Bożej...

Wj 7,3n

"Ja zaś uczynię nieustępliwym serce faraona i pomnożę moje znaki i moje cuda w kraju egipskim. Faraon nie usłucha was, toteż wyciągnę rękę moją nad Egiptem i wywiodę z Egiptu moje zastępy, mój lud, synów Izraela z pośrodka nich, wśród wielkich kar."

Bóg woła: Ja (...) uczynię nieustępliwym serce faraona. (...) nie usłucha was...
Jak to zrozumieć? Czy Bóg jest odpowiedzialny za upór (zatwardzenie serca) władcy Egiptu?
Kardynał Gianfranco Ravasi pisze: Język biblijny przypisuje wszystko bezpośrednio Bogu, także to, co wypływa z wolnego wyboru człowieka, w celu potwierdzenia panowania Bożego nad całym stworzeniem i nad biegiem historii. Dlatego Księga Wyjścia przypisuje Panu Bogu twardość serca faraona (Wj 7,3: uczynię nieustępliwym serce faraona). Innym razem natomiast to sam faraon jest tak uparty, że jego serce pozostaje twarde (Wj 7,13: "Mimo to serce faraona pozostało uparte i nie usłuchał ich, jak zapowiedział Pan") [Biblia dla każdego. Stary Testament, tom I, zeszyt 7, s. 215]... 

Komentarze