"Na początku Bóg stworzył...", czyli pierwsze zdanie Biblii...

Rdz 1,1n

"Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię. Ziemia zaś była bezładem i pustkowiem: ciemność była nad powierzchnią bezmiaru wód, a Duch Boży unosił się nad wodami."

"Zakończyła się" Księga Przysłów. Od dziś blog będą pisały Słowa (fragmenty) z Biblii, które mnie poruszyły - wywołały w duszy rezonans. Nie wiem, w jakiej kolejności się pojawią. Nie będę zachowywał chronologii - opowieści ze Starego Testamentu będą przeplatały się z opowieściami z Nowego Testamentu. Mam nadzieję, że przez to blog stanie się bardziej interesujący. Postaram się też pisać komentarze każdego dnia.
Dziś - na początek - pierwsze dwa wersety Księgi Rodzaju, a zatem początek Biblii. Hebrajskie wyrazy w polskiej transkrypcji podaję według tomu "Pięcioksiąg" Hebrajsko-polskiego Starego Testamentu (s. 1).

Na początku (bereszit) - początek stworzenia to pierwsza "cząstka" czasu. Przed początkiem był bez-czas - wieczność Boga. Początek może być momentem stworzenia czasu...
Bóg (elohim) - jest to jedno z Imion BOGA...
stworzył (bara) - czasownik bara jest właściwy tylko Bogu Stwórcy... 
niebo i ziemię (et haszszamajim we et haarec) - oto pierwsze dzieła Boga... 
Ziemia zaś była bezładem i pustkowiem (we haarec hajtah tohu wabohu) - na ziemi była próżnia - pustynia. Myślę, że ziemia jako pramateria stała się kanwą - podstawą dla wszystkich stworzeń...
ciemność była nad powierzchnią bezmiaru wód (we hosek al pene tehom) - ziemia jako przestrzeń niezamieszkana i pokryta wodą była pogrążona w ciemności...
Duch Boży unosił się nad wodami (weruah elohim merahepet al pene hammajim) - Bóg Stwórca stwarzał w mocy Ducha, który jak wiatr wiał nad ziemią...

Początek to fascynujący punkt w dziejach świata. Z początku wyłania się to, co Bóg Kreator stworzył...

Komentarze

  1. " Wtedy Bóg rzekł: «Niechaj się stanie światłość!» " -...to pierwsze Słowa wypowiedziane przez Boga i zapisane na kartach Biblii...
    cudowna moc SŁOWA...
    ..kiedy Pan Bóg mówi ustępują moje ciemności...
    .. a potem dzień po dniu buduje cały mój świat...
    bez Bozego Słowa " moja ziemia",mój świat jest "bezładem i pustkowiem'" tonącym w ciemnościach...

    Jego SŁOWO nie tylko "zapala światło'" ale każdego dnia pozwala mi żyć w przekonaniu ,że WSZYSTKO(!) co mi daje "JEST D O B R E"(!)...

    2Tm4,22+++

    OdpowiedzUsuń
  2. ...wydaje mi się,że wejściem w "bez-czas" będzie śmierć..
    ..."bez-czasem" na ziemi jest brak miłości..
    2Tm4,22+++

    OdpowiedzUsuń
  3. " Postaram się też pisać komentarze każdego dnia."- ....... i co ,nie wychodzi...???

    2Tm4,22+++

    OdpowiedzUsuń
  4. Pierwsze słowa Boga? Hmm. Żeby je zapisać ktoś musiał je usłyszeć. Czy nie?

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz