"Lampą Pańską jest duch człowieka: on głębię wnętrza przenika...", czyli o Bożym Duchu w człowieku...

Prz 20,21-30

"Dziedzictwo w początku pospiesznie zgarnięte na końcu jest bez błogosławieństwa.
Nie mów: «Za zło się odpłacę». Zdaj się na Pana: On cię wybawi.
Wstrętne dla Pana dwojakie ciężarki, i waga fałszywa - niedobra.
Pan kieruje krokami człowieka, jakżeby człowiek pojął własną drogę?
Pułapką ludzi - pochopne: «Dar [Bogu]», a namyślają się dopiero po ślubach.
Król mądry rozpędza zbrodniarzy i koło na nich sporządza.
Lampą Pańską jest duch człowieka: on głębię wnętrza przenika.
Łaskawość i stałość są strażą króla, tron oparty jest na łaskawości.
Rozmach jest chlubą młodzieży, ozdobą starców - siwizna.
Pręgi, rany leczą zło, a razy - głębie wnętrzności."

1. Nie mów: «Za zło się odpłacę». Zdaj się na Pana: On cię wybawi... Raz jeszcze (...) mędrzec zachęca, aby przełamać surową zasadę odwetu, nie szukając zemsty, lecz powierzając się Bogu, jedynemu Sprawiedliwemu. Św. Paweł powtórzy to w Liście do Rzymian: "Nikomu złem za zło nie odpłacajcie. Starajcie się dobrze czynić wobec wszystkich ludzi" (12,17) [G. Ravasi, Biblia dla każdego, t. VI, s. 42]...
2. Lampą Pańską jest duch człowieka: on głębię wnętrza przenika... Idąc dalej, natrafiamy na ważne przysłowie o takim dosłownym brzmieniu: "Lampą Pana jest neszamah człowieka, która przenika komory brzucha" (20,27). Neszamah, przenikająca jego wnętrze, jego świadomość, a nawet nieświadomość, to "duch", właściwy tylko Bogu oraz człowiekowi, obdarowanemu nim w akcie stworzenia (Rdz 2,7: "wtedy to Pan Bóg ulepił człowieka z prochu ziemi i tchnął w jego nozdrza tchnienie życia, wskutek czego stał się człowiek istotą żywą"). Pełna świadomość siebie i własnych wyborów oraz postaw jest więc najwyższym wyróżnikiem rodzaju ludzkiego (tamże)...
3. Pręgi, rany leczą zło, a razy - głębie wnętrzności... G. Ravasi to zdanie tłumaczy tak: Pręgi, rana oczyszczają złego, a razy głębiny [jego] wnętrza (tamże). Zatem kara (Boża) sprawia przemianę serca...

Komentarze