"Serce się smuci i w śmiechu...", czyli paradoks MĄDROŚCI...

Prz 14,13-24

"Serce się smuci i w śmiechu, a boleść jest końcem radości.
Niewierne serce z postępków swych rade, jak z czynów swoich człowiek uczciwy.
Wszystko, co mówią, przyjmuje niemądry, a człowiek rozumny na kroki swe zważa.
Mądry się boi, od złego ucieka, a głupi się unosi, czuje się pewnym.
Człowiek porywczy popełnia głupstwa, a przebiegły jest znienawidzony.
Udziałem łatwowiernych - głupota, umiejętność wieńczy rozumnych.
Przed dobrymi źli chylą czoła, a występni u bram sprawiedliwego.
Ubogi niemiły nawet najbliższemu, a bogacz ma wielu przyjaciół.
Kto bliźnim gardzi - ten grzeszy, szczęśliwy - kto z biednym współczuje.
Czyż ci, co knują zło, nie błądzą? Miłość i wierność dla tych, co mają dobre zamiary.
Każdy trud przynosi zyski,gadulstwo - jedynie biedę.
Umiejętność jest wieńcem mądrych, koroną niemądrych - głupota."

Serce się smuci i w śmiechu, a boleść jest końcem radości... Oto paradoks - w Bogu możemy cieszyć się i smucić zarazem. Zresztą Pan powiedział: "Błogosławieni, którzy się smucą, albowiem oni będą pocieszeni" (Mt 5,4). Przypomina mi się to, co zwykł był powtarzać św. Ignacy Loyola. Otóż założyciel Towarzystwa Jezusowego zachęcał swoich uczniów, żeby w czasie pociechy nie popadali w hurraoptymizm i przypomnieli sobie stan smutku; zaś w czasie strapienia, żeby pamiętali, że przyjdzie od Pana ratunek i radość...

Kto bliźnim gardzi - ten grzeszy, szczęśliwy - kto z biednym współczuje... "Wtedy odezwie się Król do tych po prawej stronie: "Pójdźcie, błogosławieni Ojca mojego, weźcie w posiadanie królestwo, przygotowane wam od założenia świata! Bo byłem głodny, a daliście Mi jeść; byłem spragniony, a daliście Mi pić; byłem przybyszem, a przyjęliście Mnie; byłem nagi, a przyodzialiście Mnie; byłem chory, a odwiedziliście Mnie; byłem w więzieniu, a przyszliście do Mnie" (Mt 25-34-36)...

Miłość i wierność dla tych, co mają dobre zamiary... "Niech miłość i wierność cię strzeże; przymocuj je sobie do szyi, na tablicy serca je zapisz, a znajdziesz życzliwość i łaskę w oczach Boga i ludzi" (Prz 3,3n)...

Komentarze

  1. Uśmiech- to jeszcze nie radość. A serce i tak swoje wie...
    Ps 27, 14

    OdpowiedzUsuń
  2. "Każdy trud przynosi zyski..." :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz