"Uwiodłeś mnie, Panie..."

1. Jr 20,7-9
"Uwiodłeś mnie, Panie, a ja pozwoliłem się uwieść; ujarzmiłeś mnie i przemogłeś. Stałem się codziennym pośmiewiskiem, wszyscy mi urągają. Albowiem ilekroć mam zabierać głos, muszę obwieszczać: Gwałt i ruina! Tak, słowo Pańskie stało się dla mnie codzienną zniewagą i pośmiewiskiem. I powiedziałem sobie: Nie będę Go już wspominał ani mówił w Jego imię! Ale wtedy zaczął trawić moje serce jakby ogień, nurtujący w moim ciele. Czyniłem wysiłki, by go stłumić, lecz nie potrafiłem."

2. Ps 63,2-6.8-9
"Boże mój, Boże, szukam Ciebie
i pragnie Ciebie moja dusza.
Ciało moje tęskni za Tobą,
jak ziemia zeschła i łaknąca wody.
Oto wpatruję się w Ciebie w świątyni,
by ujrzeć Twą potęgę i chwałę.
A Twoja łaska jest cenniejsza od życia,
więc sławić Cię będą moje wargi.
Będę Cię wielbił przez całe me życie
i wzniosę ręce w imię Twoje.
Moja dusza syci się obficie,
a usta Cię wielbią radosnymi wargami.
Bo stałeś się dla mnie pomocą
i w cieniu Twych skrzydeł wołam radośnie:
Do ciebie lgnie moja dusza,
prawica Twoja mnie wspiera."

3. Rz 12,1-2
"Proszę was, bracia, przez miłosierdzie Boże, abyście dali ciała swoje na ofiarę żywą, świętą, Bogu przyjemną, jako wyraz waszej rozumnej służby Bożej. Nie bierzcie więc wzoru z tego świata, lecz przemieniajcie się przez odnawianie umysłu, abyście umieli rozpoznać, jaka jest wola Boża: co jest dobre, co Bogu przyjemne i co doskonałe."

4. Mt 16,21-27
"Jezus zaczął wskazywać swoim uczniom na to, że musi iść do Jerozolimy i wiele cierpieć od starszych i arcykapłanów, i uczonych w Piśmie; że będzie zabity i trzeciego dnia zmartwychwstanie. A Piotr wziął Go na bok i począł robić Mu wyrzuty: Panie, niech Cię Bóg broni! Nie przyjdzie to nigdy na Ciebie. Lecz On odwrócił się i rzekł do Piotra: Zejdź Mi z oczu, szatanie! Jesteś Mi zawadą, bo nie myślisz o tym, co Boże, ale o tym, co ludzkie. Wtedy Jezus rzekł do swoich uczniów: Jeśli kto chce pójść za Mną, niech się zaprze samego siebie, niech weźmie krzyż swój i niech Mnie naśladuje. Bo kto chce zachować swoje życie, straci je; a kto straci swe życie z mego powodu, znajdzie je. Cóż bowiem za korzyść odniesie człowiek, choćby cały świat zyskał, a na swej duszy szkodę poniósł? Albo co da człowiek w zamian za swoją duszę? Albowiem Syn Człowieczy przyjdzie w chwale Ojca swego razem z aniołami swoimi, i wtedy odda każdemu według jego postępowania."

1. Uwiodłeś mnie, Panie, a ja pozwoliłem się uwieść; ujarzmiłeś mnie i przemogłeś... To jeden z najbardziej wstrząsających wersetów Starego Testamentu. Jeremiasz czuje, że jest prowadzony przez Boga arcytrudną drogą, po której nie chce iść. Doświadcza wielkiego ciężaru i bólu. Prorok daje się jednak pokonać Bogu, gdyż nosi w sobie intuicję, że przegrana z Panem jest źródłem zwycięstwa...

2. Boże mój, Boże, szukam Ciebie i pragnie Ciebie moja dusza. Ciało moje tęskni za Tobą. (...) stałeś się dla mnie pomocą i w cieniu Twych skrzydeł wołam radośnie: Do ciebie lgnie moja dusza, prawica Twoja mnie wspiera... To jedna z najpiękniejszych pieśni Psałterza. Autor doświadcza ogromnej tęsknoty za Bogiem. Dlatego krzyczy do Stwórcy. Bóg odpowiada na to wołanie - daje pomoc i wsparcie. To sprawia, że modlący się może przylgnąć do Pana i poczuć Bożą obecność...

3. Proszę was, bracia, przez miłosierdzie Boże (...), przemieniajcie się przez odnawianie umysłu, abyście umieli rozpoznać, jaka jest wola Boża: co jest dobre, co Bogu przyjemne i co doskonałe... Jeden z najbardziej przejmujących apeli św. Pawła inspiruje do podjęcia duchowej walki o przemianę serca i większe dobro...

4. Zejdź Mi z oczu, szatanie! Jesteś Mi zawadą, bo nie myślisz o tym, co Boże, ale o tym, co ludzkie... To najostrzejsza reprymenda (nagana), która wyszła z ust Jezusa (zapisana na kartach Ewangelii). Z drugiej strony "zejdź mi z oczu" można przetłumaczyć jako "Pójdź za Mnie! Pójdź za Mną! Nie bądź przede Mną! Nie wyprzedzaj Mnie!" Staram się modlić, by nie być zawadą dla Pana i nie kwestionować Bożych planów: "Panie Jezu, pozwól mi zrozumieć Twoje wołanie: Jeśli kto chce pójść za Mną, niech się zaprze samego siebie, niech weźmie krzyż swój i niech Mnie naśladuje. Bo kto chce zachować swoje życie, straci je..."...

Komentarze

  1. http://www.icfd.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=156:kontemplacyjne-nastawienie-do-ycia-cz-1-o-wil frid-stinissen-ocd&catid=44:czytelnia&Itemid=144

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz