"Królestwo niebieskie podobne jest do skarbu ukrytego..."

I. 1 Krl 3,5.7-12

"W Gibeonie ukazał się Pan Salomonowi w nocy, we śnie. Wtedy rzekł Bóg: Proś o to, co mam ci dać. Teraz więc, o Panie, Boże mój, Tyś ustanowił królem Twego sługę w miejsce Dawida, mego ojca, a ja jestem bardzo młody. Brak mi doświadczenia! Ponadto Twój sługa jest pośród Twego ludu, któryś wybrał, ludu mnogiego, którego nie da się zliczyć ani też spisać, z powodu jego mnóstwa. Racz więc dać Twemu słudze serce pełne rozsądku do sądzenia Twego ludu i rozróżniania dobra od zła, bo któż zdoła sądzić ten lud Twój tak liczny? Spodobało się Panu, że właśnie o to Salomon poprosił. Bóg więc mu powiedział: Ponieważ poprosiłeś o to, a nie poprosiłeś dla siebie o długie życie ani też o bogactwa, i nie poprosiłeś o zgubę twoich nieprzyjaciół, ale poprosiłeś dla siebie o umiejętność rozstrzygania spraw sądowych, więc spełniam twoje pragnienie i daję ci serce mądre i rozsądne, takie, że podobnego tobie przed tobą nie było i po tobie nie będzie."

II. Ps 119,57.72.76-77.127-130
"Panie, Ty jesteś moim działem,
przyrzekłem zachować Twoje słowa.
Prawo ust Twoich jest dla mnie lepsze
niż tysiąc sztuk złota i srebra.
Niech Twoja łaska będzie mi pociechą
zgodnie z obietnicą, daną Twemu słudze.
Niech mnie ogarnie Twoja łaska, a żyć będę,
bo Twoje Prawo jest moją rozkoszą.
Przeto bardziej miłuję Twoje przykazania
niż złoto, niż złoto najczystsze.
Dlatego uważam za słuszne wszystkie Twe postanowienia,
i nienawidzę wszelkiej drogi fałszu.
Twoje napomnienia są przedziwne,
dlatego przestrzega ich moja dusza.
Poznanie Twoich słów oświeca
i naucza niedoświadczonych."

III. Rz 8,28-30
"Wiemy też, że Bóg z tymi, którzy Go miłują, współdziała we wszystkim dla ich dobra, z tymi, którzy są powołani według [Jego] zamiaru. Albowiem tych, których od wieków poznał, tych też przeznaczył na to, by się stali na wzór obrazu Jego Syna, aby On był pierworodnym między wielu braćmi. Tych zaś, których przeznaczył, tych też powołał, a których powołał - tych też usprawiedliwił, a których usprawiedliwił - tych też obdarzył chwałą."

IV. Mt 13,44-52
"Królestwo niebieskie podobne jest do skarbu ukrytego w roli. Znalazł go pewien człowiek i ukrył ponownie. Z radości poszedł, sprzedał wszystko, co miał, i kupił tę rolę. Dalej, podobne jest królestwo niebieskie do kupca, poszukującego pięknych pereł. Gdy znalazł jedną drogocenną perłę, poszedł, sprzedał wszystko, co miał, i kupił ją. Dalej, podobne jest królestwo niebieskie do sieci, zarzuconej w morze i zagarniającej ryby wszelkiego rodzaju. Gdy się napełniła, wyciągnęli ją na brzeg i usiadłszy, dobre zebrali w naczynia, a złe odrzucili. Tak będzie przy końcu świata: wyjdą aniołowie, wyłączą złych spośród sprawiedliwych i wrzucą w piec rozpalony; tam będzie płacz i zgrzytanie zębów. Zrozumieliście to wszystko? Odpowiedzieli Mu: Tak jest. A On rzekł do nich: Dlatego każdy uczony w Piśmie, który stał się uczniem królestwa niebieskiego, podobny jest do ojca rodziny, który ze swego skarbca wydobywa rzeczy nowe i stare."

I. Spotkanie Boga z człowiekiem (Salomonem).
1. czas: ...ukazał się Pan Salomonowi w nocy, we śnie... Każdy czas jest dobry, by spotkać się z Panem - noc (gdy jest ciemno) i dzień (gdy jest jasno), poranek (gdy zaczyna świtać) i wieczór (gdy zaczyna się ściemniać)...  
2. początek: ...rzekł Bóg: Proś o to, co mam ci dać... Pan inicjuje spotkanie - przychodzi, by objawić Tajemnicę swojej Woli. Stwórca chce obdarować człowieka - ma przygotowane wielkie dary...
3. środek: człowiek (Salomon) odpowiedział: Racz (...) dać Twemu słudze serce pełne rozsądku do sądzenia Twego ludu i rozróżniania dobra od zła... Człowiek odpowiada - przedstawia Panu swoje pragnienie, o którym Bóg wie...
3. koniec: Spodobało się Panu, że właśnie o to Salomon poprosił. Bóg więc mu powiedział: (...) spełniam twoje pragnienie i daję ci serce mądre i rozsądne... Stwórca spełnia pragnienie człowieka (Salomona)...

II. SŁOWO Boże jest (dla mnie):
1. miejscem życia [Panie, Ty jesteś moim działem],
2. arcy-cennym skarbem [Prawo ust Twoich jest dla mnie lepszeniż tysiąc sztuk złota i srebra]
3. źródłem pocieszenia [Niech Twoja łaska będzie mi pociechą],
4. siłą do życia [Niech mnie ogarnie Twoja łaska, a żyć będę],
5. szczęściem [Twoje Prawo jest moją rozkoszą],
6. miłością [miłuję Twoje przykazania],
7. początkiem zdziwienia i zachwytu [Twoje napomnienia są przedziwne],
8. światłem na każdy dzień [Poznanie Twoich słów oświeca].

III.
1. Wiemy też, że Bóg z tymi, którzy Go miłują, współdziała we wszystkim dla ich dobra (!!!).  To zdanie, które jest jak snop cudownego światła z Nieba (!), daje mi natchnienie i moc, bym kochał Pana Boga z całego serca i z całej duszy, a człowieka ze względu na Pana. To, co pisze święty Paweł, jest źródłem pewności, że Stwórca może posłużyć się każdą cząstką mojego kruchego (grzesznego) życia, by urzeczywistnić swój misterny Plan. Jednakowoż jest jeden warunek skutecznej współpracy z Bogiem - miłość...
2. ...tych, których od wieków poznał, tych też przeznaczył na to, by się stali na wzór obrazu Jego Syna, aby On był pierworodnym między wielu braćmi. Tych zaś, których przeznaczył, tych też powołał, a których powołał - tych też usprawiedliwił, a których usprawiedliwił - tych też obdarzył chwałą... Bóg mnie zna, dlatego przeznacza do Nieba (wiecznej MIŁOŚCI z Panem). Aby to się spełniło, powołuje do najbardziej intymnej i zażyłej więzi z Jezusem i usprawiedliwia (uwalnia z grzechu). Tak otwiera mi drogę do życia w Chwale.

IV. Królestwo Boże jest:
1. ...skarbem [Królestwo niebieskie podobne jest do skarbu ukrytego w roli]. Noszę w sobie pragnienie odnalezienia Skarbu. Dlatego szukam... Szukam, aż znajdę... A gdy znajdę SKARB, znajdę swoje miejsce na mapie Królestwa Stwórcy. Wtedy dla BOGA (MIŁOŚCI Bożej, WOLI Bożej, SŁOWA Bożego, ZAMIESZKANIA BOGA - Emmanuela na ziemi) jestem gotów zostawić (oddać) wszystko. [Z radości poszedł, sprzedał wszystko, co miał, i kupił tę rolę]. Najważniejsze jest bowiem życie z Bogiem (KRÓLESTWO Boże)...
2. ...człowiekiem poszukującym pereł [podobne jest królestwo niebieskie do kupca, poszukującego pięknych pereł]. Dla Boga - Króla jestem bardzo cenny. Król szuka drogich pereł. Bóg szuka mnie, gdyż jestem najcenniejszą perłą. Szuka, aż znajdzie... A gdy znajdzie, cieszy się mną [Gdy znalazł jedną drogocenną perłę, poszedł, sprzedał wszystko, co miał], bo widzi we mnie dobro, o którym sam nie mam pojęcia. Król chce mieć mnie jako swoją własność [...i kupił ją]...
3. ...siecią [podobne jest królestwo niebieskie do sieci, zarzuconej w morze i zagarniającej ryby wszelkiego rodzaju]. W sieci są różne ryby, tak jak we mnie są różne obszary - dobre i złe. Bóg jest cierpliwym Królem, który chce działać we mnie, choć jestem slaby i grzeszny, a kiedyś - u kresu  życia (świata) - oddzieli definitywnie dobro od zła [Tak będzie przy końcu świata: wyjdą aniołowie, wyłączą złych spośród sprawiedliwych i wrzucą w piec rozpalony]...

...każdy uczony w Piśmie, który stał się uczniem królestwa niebieskiego, podobny jest do ojca rodziny, który ze swego skarbca wydobywa rzeczy nowe i stare.

Komentarze

  1. "Zrozumieliście to wszystko?"- nic a nic nie pojęłam.
    "Królestwo niebieskie podobne jest do skarbu ..(...). Znalazł go pewien człowiek i ukrył ponownie..'" -...jeśli znalazł,czemu ukrył ponownie??
    "Dalej, podobne jest królestwo niebieskie do kupca, poszukującego pięknych pereł. Gdy znalazł jedną drogocenną perłę, poszedł, sprzedał wszystko, co miał, i kupił ją".- ..jeśli znalazł.po co ją kupował??
    ...nic z tego nie rozumię

    ale
    "Niech Twoja łaska będzie mi pociechą"
    bo
    "Poznanie Twoich słów oświeca
    i naucza niedoświadczonych"
    a
    " Bóg z tymi, którzy Go miłują, współdziała we wszystkim dla ich dobra"(!!)

    2Tm4,22+++

    OdpowiedzUsuń
  2. "Królestwo niebieskie podobne jest do skarbu ..'"..-przychodzi wraz z milościa.Wraz z drugim człowiekiem.
    Skarbem jest człowiek (!).
    Skarbem jest miłość (!).
    Skarbem jest kochający człowiek.Gdy kocham i jestem kochana żyje jak w Niebie.
    " A gdy znajdę SKARB, znajdę swoje miejsce.."
    "jestem gotowa zostawić (oddać) wszystko.."
    " Noszę w sobie pragnienie odnalezienia Skarbu. Dlatego szukam... Szukam, aż znajdę... "-...nie szukam.nie znajde.nie znajduję swojego miejsca na mapie Królestwa Stwórcy...
    Nosze w sobie pragnienie ,aby przestać pragnąć...(!!)
    ..nigdy tego nie doświadcze..jestem i zawsze będę poza..

    2Tm 4,22+++

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz