"A ty, Betlejem Efrata, najmniejsze jesteś...", czyli o maleńkim MIEŚCIE...
Mi 5,1-4a
"A ty, Betlejem Efrata,
najmniejsze jesteś wśród plemion judzkich!
Z ciebie mi wyjdzie
Ten, który będzie władał w Izraelu,
a pochodzenie Jego od początku,
od dni wieczności.
Przeto [Pan] wyda ich aż do czasu,
kiedy porodzi mająca porodzić.
Wtedy reszta braci Jego powróci
do synów Izraela.
Powstanie On i paść będzie mocą Pańską,
w majestacie imienia Pana Boga swego.
Osiądą wtedy, bo odtąd rozciągnie swą potęgę
aż po krańce ziemi.
A Ten będzie pokojem."
1. Prorok Micheasz, żyjący w VIII w. przed Chrystusem, zapowiada, że w Betlejem - maleńkiej miejscowości położonej 8 km od Jerozolimy przyjdzie na świat Zbawiciel: A ty, Betlejem Efrata, najmniejsze jesteś wśród plemion judzkich! Z ciebie mi wyjdzie Ten, który będzie władał w Izraelu... Ciekawe, że św. Mateusz nawiązując do Księgi Malachiasza, zmienia treść proroctwa: "A ty, Betlejem, ziemio Judy, nie jesteś zgoła najlichsze spośród głównych miast Judy, albowiem z ciebie wyjdzie władca, który będzie pasterzem ludu mego, Izraela" (Mt 2,16). Zatem Betlejem nie jest już najmniejsze (najbardziej liche). Dzięki Bożym narodzinom staje się ważnym punktem na mapie dziejów świata. W Biblii Betlejem określane jest terminem "Beth-Lakhem". Jeżeli weźmie się pod uwagę fakt, że Żydzi pisali (i piszą) słowa za pomocą spółgłosek, stwierdzić można, że chodzi o termin, w którym te same spółgłoski wymawiane są w odmienny sposób. Skutkuje to etymologicznie odmiennym znaczeniem: nie jest to już "dom boga Lakhamu", lecz "dom chleba" (M. Masini, Betlejem. Lectio divina Bożego Narodzenia, s. 42-43). W przestrzeni Liturgii Betlejem staje się każda świątynia - dom Chleba Żywego - Jezusa Eucharystycznego. Dzięki Słowom "Bierzcie i jedzcie..." chleb staje się Ciałem Pana...
2. W proroctwie czytamy: a pochodzenie Jego od początku, od dni wieczności... Interpretacja jest jasna: Królem Izraela i Mesjaszem świata będzie Syn Boży - żyjący od wieków (przed wiekami), a więc równy w naturze odwiecznemu Bogu - Stwórcy i Ojcu. Tu przypomina się fragment z Księgi Przysłów: "Pan mnie stworzył, swe arcydzieło, jako początek swej mocy, od dawna, od wieków jestem stworzona, od początku, nim ziemia powstała" (Prz 8,22-23)...
3. Micheasz zapowiada, że porodzi mająca porodzić... Prorok nawiązuje do słynnego proroctwa z Księgi Izajasza: "Dlatego Pan sam da wam znak: Oto Panna pocznie i porodzi Syna, i nazwie Go imieniem Emmanuel" (Iz 7,14). Micheasz podejmuje stamtąd imiesłów hebr. "joleda" (rodząca) na określenie matki Mesjasza (Ks. T. Brzegowy, Prorocy Izraela, Cz. II, s. 111)...
4. Prorok charakteryzuje Mesjasza: Powstanie On i paść będzie mocą Pańską, w majestacie imienia Pana Boga swego. (...) A Ten będzie pokojem... Micheasz wi(e)dział, że Jezus urodzi się, by prowadzić ludzkość do Nieba. Prorok zapowiedział, że Zbawiciel będzie działał z Bożą mocą, w Imię Ojca i w Chwale Stwórcy. Od Micheasza dowiadujemy się także, że będzie miał na imię "Pokój"...
5. We wrześniu 2011 roku wraz z grupą studentów uczestniczyłem w pielgrzymce do Ziemi Świętej. Mieszkaliśmy w Betlejem. Dziś to miasto otoczone drutem kolczastym, w którym niestety często jest niespokojnie. Pamiętam, jak pewnego wieczoru modliliśmy na tarasie. Patrzyliśmy to w niebo, na którym pojawiały się samoloty, to na ulice, na których pojawiali się krzyczący ludzie... W Betlejem, mieście urodzin Jezusa - Króla Pokoju, Słowo Boże wciąż czeka na spełnienie...
6. Zakończę fragmentem hymnu z bizantyjskiej liturgii: Domu Efrata, miasto uświęcone, chwało proroków, przygotuj dom, w którym rodzi się nasz Bóg. Przygotuj się Betlejem: Eden otwiera się ponownie dla każdego człowieka. Przyozdób się Efrata: w grocie Dziewica pozwala zakwitnąć drzewu życia; jej łono staje się mistycznym rajem, w którym rośnie Boskie drzewo. Raduj się, Betlejem, królowo miast Judy, ponieważ przybywa do ciebie w jasności wielkiej Pasterz, który niesie nam radość. Chwyć swoją harfę, proroku Dawidzie, i śpiewaj w Duchu Świętym. Dziewica wydaje na światło Tego, któremu łono Ojca pozwoliło zabłysnąć przed światem, Pana Chwały, Chrystusa naszego Boga (M. Masini, Betlejem..., s. 46).
Amen.
"A ty, Betlejem Efrata,
najmniejsze jesteś wśród plemion judzkich!
Z ciebie mi wyjdzie
Ten, który będzie władał w Izraelu,
a pochodzenie Jego od początku,
od dni wieczności.
Przeto [Pan] wyda ich aż do czasu,
kiedy porodzi mająca porodzić.
Wtedy reszta braci Jego powróci
do synów Izraela.
Powstanie On i paść będzie mocą Pańską,
w majestacie imienia Pana Boga swego.
Osiądą wtedy, bo odtąd rozciągnie swą potęgę
aż po krańce ziemi.
A Ten będzie pokojem."
1. Prorok Micheasz, żyjący w VIII w. przed Chrystusem, zapowiada, że w Betlejem - maleńkiej miejscowości położonej 8 km od Jerozolimy przyjdzie na świat Zbawiciel: A ty, Betlejem Efrata, najmniejsze jesteś wśród plemion judzkich! Z ciebie mi wyjdzie Ten, który będzie władał w Izraelu... Ciekawe, że św. Mateusz nawiązując do Księgi Malachiasza, zmienia treść proroctwa: "A ty, Betlejem, ziemio Judy, nie jesteś zgoła najlichsze spośród głównych miast Judy, albowiem z ciebie wyjdzie władca, który będzie pasterzem ludu mego, Izraela" (Mt 2,16). Zatem Betlejem nie jest już najmniejsze (najbardziej liche). Dzięki Bożym narodzinom staje się ważnym punktem na mapie dziejów świata. W Biblii Betlejem określane jest terminem "Beth-Lakhem". Jeżeli weźmie się pod uwagę fakt, że Żydzi pisali (i piszą) słowa za pomocą spółgłosek, stwierdzić można, że chodzi o termin, w którym te same spółgłoski wymawiane są w odmienny sposób. Skutkuje to etymologicznie odmiennym znaczeniem: nie jest to już "dom boga Lakhamu", lecz "dom chleba" (M. Masini, Betlejem. Lectio divina Bożego Narodzenia, s. 42-43). W przestrzeni Liturgii Betlejem staje się każda świątynia - dom Chleba Żywego - Jezusa Eucharystycznego. Dzięki Słowom "Bierzcie i jedzcie..." chleb staje się Ciałem Pana...
2. W proroctwie czytamy: a pochodzenie Jego od początku, od dni wieczności... Interpretacja jest jasna: Królem Izraela i Mesjaszem świata będzie Syn Boży - żyjący od wieków (przed wiekami), a więc równy w naturze odwiecznemu Bogu - Stwórcy i Ojcu. Tu przypomina się fragment z Księgi Przysłów: "Pan mnie stworzył, swe arcydzieło, jako początek swej mocy, od dawna, od wieków jestem stworzona, od początku, nim ziemia powstała" (Prz 8,22-23)...
3. Micheasz zapowiada, że porodzi mająca porodzić... Prorok nawiązuje do słynnego proroctwa z Księgi Izajasza: "Dlatego Pan sam da wam znak: Oto Panna pocznie i porodzi Syna, i nazwie Go imieniem Emmanuel" (Iz 7,14). Micheasz podejmuje stamtąd imiesłów hebr. "joleda" (rodząca) na określenie matki Mesjasza (Ks. T. Brzegowy, Prorocy Izraela, Cz. II, s. 111)...
4. Prorok charakteryzuje Mesjasza: Powstanie On i paść będzie mocą Pańską, w majestacie imienia Pana Boga swego. (...) A Ten będzie pokojem... Micheasz wi(e)dział, że Jezus urodzi się, by prowadzić ludzkość do Nieba. Prorok zapowiedział, że Zbawiciel będzie działał z Bożą mocą, w Imię Ojca i w Chwale Stwórcy. Od Micheasza dowiadujemy się także, że będzie miał na imię "Pokój"...
5. We wrześniu 2011 roku wraz z grupą studentów uczestniczyłem w pielgrzymce do Ziemi Świętej. Mieszkaliśmy w Betlejem. Dziś to miasto otoczone drutem kolczastym, w którym niestety często jest niespokojnie. Pamiętam, jak pewnego wieczoru modliliśmy na tarasie. Patrzyliśmy to w niebo, na którym pojawiały się samoloty, to na ulice, na których pojawiali się krzyczący ludzie... W Betlejem, mieście urodzin Jezusa - Króla Pokoju, Słowo Boże wciąż czeka na spełnienie...
6. Zakończę fragmentem hymnu z bizantyjskiej liturgii: Domu Efrata, miasto uświęcone, chwało proroków, przygotuj dom, w którym rodzi się nasz Bóg. Przygotuj się Betlejem: Eden otwiera się ponownie dla każdego człowieka. Przyozdób się Efrata: w grocie Dziewica pozwala zakwitnąć drzewu życia; jej łono staje się mistycznym rajem, w którym rośnie Boskie drzewo. Raduj się, Betlejem, królowo miast Judy, ponieważ przybywa do ciebie w jasności wielkiej Pasterz, który niesie nam radość. Chwyć swoją harfę, proroku Dawidzie, i śpiewaj w Duchu Świętym. Dziewica wydaje na światło Tego, któremu łono Ojca pozwoliło zabłysnąć przed światem, Pana Chwały, Chrystusa naszego Boga (M. Masini, Betlejem..., s. 46).
Amen.
Komentarze
Prześlij komentarz