Słowa prześwietlające duszę, czyli o Bożej inspiracji do rachunku sumienia...

Mt 23,1-12

"Jezus przemówił do tłumów i do swych uczniów tymi słowami: Na katedrze Mojżesza zasiedli uczeni w Piśmie i faryzeusze. Czyńcie więc i zachowujcie wszystko, co wam polecą, lecz uczynków ich nie naśladujcie. Mówią bowiem, ale sami nie czynią. Wiążą ciężary wielkie i nie do uniesienia i kładą je ludziom na ramiona, lecz sami palcem ruszyć ich nie chcą. Wszystkie swe uczynki spełniają w tym celu, żeby się ludziom pokazać. Rozszerzają swoje filakterie i wydłużają frędzle u płaszczów. Lubią zaszczytne miejsca na ucztach i pierwsze krzesła w synagogach. Chcą, by ich pozdrawiano na rynkach i żeby ludzie nazywali ich Rabbi. Otóż wy nie pozwalajcie nazywać się Rabbi, albowiem jeden jest wasz Nauczyciel, a wy wszyscy braćmi jesteście. Nikogo też na ziemi nie nazywajcie waszym ojcem; jeden bowiem jest Ojciec wasz, Ten w niebie. Nie chciejcie również, żeby was nazywano mistrzami, bo jeden jest tylko wasz Mistrz, Chrystus. Największy z was niech będzie waszym sługą. Kto się wywyższa, będzie poniżony, a kto się poniża, będzie wywyższony."

Słowo Boże jest jak miecz... (Hbr 4,12) i młot (Jr 23,29)...

Co jest we mnie?
Zakłamanie? [Mówią bowiem, ale sami nie czynią...]
Hipokryzja? [Wiążą ciężary wielkie i nie do uniesienia i kładą je ludziom na ramiona, lecz sami palcem ruszyć ich nie chcą...]
Próżność? [Wszystkie swe uczynki spełniają w tym celu, żeby się ludziom pokazać...]
Pycha? [Lubią zaszczytne miejsca na ucztach i pierwsze krzesła w synagogach...]

Kto jest moim Nauczycielem?
...jeden jest (...) Nauczyciel...
Kto Ojcem?
... jeden bowiem jest Ojciec (...), Ten w niebie.
Kto Mistrzem?
...jeden jest tylko (...) Mistrz, Chrystus.

Jaki model życia wybrałem?
Kto się wywyższa, będzie poniżony, a kto się poniża, będzie wywyższony.

Komentarze

  1. Co jest we mnie? A w zasadzie, które z wymienionych rzeczy jak : zakłamanie, hipokryzja, próżność i pycha są obecne w moim życiu? Myślę, że każdy osobiście, według własnego sumienia powinien odpowiedzieć sobie na to pytanie. Ale wierzę, że mimo iż w moim/naszym życiu pojawia się zakłamanie, hipokryzja itp., to jednak mamy wiele pozytywnych cech, tylko być może czasami nawet nie zdajemy sobie sprawy z ich posiadania.

    Chciałabym podzielić się piosenką, którą wczoraj usłyszałam pierwszy raz :):) :)

    http://www.youtube.com/watch?v=9o4LFQN3hdk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piosenka piękna... I słowa, w których jest przesłanie... Chór Gospel z Oslo brzmi jak zawsze :) Lb 6,24nn +++

      Usuń
  2. "(..)Tylko Bóg może cię zrealizować."..Stałeś się nikim,pisze Lars Gyllensten,właśnie dlatego,że cały wysiłek włożyłeś w to,by być kimś..."
    (W.Stinissen "Słyszysz szum wiatru?")

    Łk 17,33
    2Tm4,22+++

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ...stracić = zyskać; być ostatnim = być pierwszym; mieć mniej = mieć więcej; być ubogim = być bogatym... Myślę, że spełnić i zrealizować się oznacza w gruncie rzeczy przekroczyć się... 2Tm 4,22 +++

      Usuń


  3. "Kto się uniża, będzie wywyższony"

    " ... Pewnego dnia Abba Makary szedł od bagna do celi niosąc liście palmowe. Spotkał na drodze diabła, który trzymał sierp. Diabeł zamierzył się na niego sierpem, ale go nie mógł uderzyć. I powiedział mu: „Wielką krzywdę mi wyrządzasz, Makary, że nie mogę cię pokonać! Przecież wszystko, co ty robisz, ja także robię. Ty pościsz, a ja nigdy nie jadam, ty czuwasz, a ja w ogóle nie śpię. Jest tylko jedna rzecz, którą mnie przewyższasz”. – „Jaka ?” – zapytał abba Makary. A diabeł odrzekł: ”Twoja pokora: to przez nią ja cię nie mogę pokonać”.

    (Apoftegmaty Ojców Pustyni)

    2Tm4,22+++

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) "Apoftegmaty..." Skarbnica mądrości... Bóg zapłać za przykład. Lb 6,24nn +++

      Usuń
  4. W dzisiejszej Ewangelii odnajduje „zachętę” do rachunku sumienia…....

    „ (…)jeden jest wasz Nauczyciel, a wy wszyscy braćmi jesteście. Nikogo też na ziemi nie nazywajcie waszym ojcem; jeden bowiem jest Ojciec wasz, Ten w niebie. Nie chciejcie również, żeby was nazywano mistrzami, bo jeden jest tylko wasz Mistrz, Chrystus.”…- To zdanie zachęca do odpowiedzi na pytanie : Kim jest dla mnie (nas) Jezus Chrystus? Czy śmiało mogę (możemy) powiedziec Jezu Ty jestes dla mnie droga która ide , Prawda która staram się poznawać i Życiem którym żyje ????..... Wsłuchując się w glos serca …. Robiąc rachunek sumienia należy pamietać iż Bóg jest „Bogiem, Który Widzi” (por. Rdz 16, 13)… oraz że Bóg wie o mnie Wszystko wszak jak pisze w Psalmie: „Panie, przenikasz i znasz mnie... wszystkie moje drogi są Ci znane" (Ps 139, 3. 9)…..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ...dobrze, że nasz Bóg wszystko widzi... Lb 6,24nn +++

      Usuń

Prześlij komentarz