"Proście..."

Mt 7,7-12

"Jezus powiedział do swoich uczniów: Proście, a będzie wam dane; szukajcie, a znajdziecie; kołaczcie, a otworzą wam. Albowiem każdy, kto prosi, otrzymuje; kto szuka, znajduje; a kołaczącemu otworzą. Gdy którego z was syn prosi o chleb, czy jest taki, który poda mu kamień? Albo gdy prosi o rybę, czy poda mu węża? Jeśli więc wy, choć źli jesteście, umiecie dawać dobre dary swoim dzieciom, o ileż bardziej Ojciec wasz, który jest w niebie, da to, co dobre, tym, którzy Go proszą. Wszystko więc, co byście chcieli, żeby wam ludzie czynili, i wy im czyńcie! Albowiem na tym polega Prawo i Prorocy."

Jezus prosi i zarazem obiecuje:

Proście, a będzie wam dane;
szukajcie, a znajdziecie;
kołaczcie, a otworzą wam.

I zapewnia:
Albowiem każdy,
kto prosi, otrzymuje;
kto szuka, znajduje;
a kołaczącemu otworzą.

Ojciec wasz, który jest w niebie, da to, co dobre, tym, którzy Go proszą.

David H. Stern tak przekłada Słowa Pana:
"Nie przestawajcie prosić, a będzie wam dane,
nie przestawajcie szukać, a znajdziecie,
nie przestawajcie pukać, a drzwi będą przed wami otworzone.
Bo każdy, kto wytrwale prosi, otrzymuje,
kto wytrwale szuka, znajduje,
a temu, kto wytrwale puka, otworzą drzwi."
(Komentarz żydowski do Nowego Testamentu, s. 45)

Modlitwa
proszenie
szukanie
kołatanie

Proście... [Jestem PROSZENIEM skierowanym do Boga..., a Pan jest moim najcenniejszym DAREM...]
szukajcie... [Jestem SZUKANIEM Boga, który choć ukryty, pozwala mi się odkryć...]
kołaczcie... [Jestem KOŁATANIEM... To dziwne..., ale stoję na zewnątrz własnego serca (izdebki - alkierza - Mt 6,6)..., wyrzucony przez swoje grzechy, lęki, biedy, smutki i rany... I pukam do swojego serca, gdzie Pan już jest i czeka, aby mi otworzyć...]

Pan woła: "Jeżeli we Mnie trwać będziecie, a słowa moje w was, poproście o cokolwiek chcecie, a to wam się spełni..." (J 15,7). "Zaprawdę, zaprawdę powiadam wam: O cokolwiek byście prosili Ojca, da wam w imię moje. Do tej pory o nic nie prosiliście w imię moje [!!!]. Proście, a otrzymacie, aby radość wasza była pełna..." (J 16,23b-24).

Komentarze

  1. Słowa : "Proście, a będzie wam dane; szukajcie, a znajdziecie; kołaczcie, a otworzą wam. Albowiem każdy, kto prosi, otrzymuje; kto szuka, znajduje; a kołaczącemu otworzą"....to przypomnienie mi a raczej "obudzenie" mnie ZE snu .. itp żebym zawsze pamiętałą o tzw wytrwałości w modlitwie... bo wlasnie w tych zacytowanych słowach w Ewangelii jest dla mnie (dla nas) przesłanie żeby pomimo zniechęcenia , pomimo "braku apetytu" na modlitwe - modlić się .... lecz modlić się nie tylko jak jest dobrze ale ZAWSZE .... chociaz wydaje się że nie dam rady , nie potrafie nie mam siły to nie zaprzestawac ..... chociaz nieraz jest i bedzie cholernie ciężko .... lenistwo, zmęczenie , znudzenie itp "bierze górę"... to najważniejesze iśc (kroczyć) drogą na której znajdzie się czas poświecony Bogu- modlitwie..... Zacytowane przeze mnie na początku słowa to również przesłąnie o Sakramencie Pokuty w którym Bóg- miłosierny Ojciec czeka na mnie (na nas)... ponieważ jednak jak narazie wciaz jestem na NIE w stosunku do Spowiedzi Św wiec wole nie wypowiadać się na ten temat... moze kiedyś przyjdzei dzien keidy "poczuje" chęć i potzrebę wyspowiadania sie - póki co jestem na nie .... Takie jest zycie....
    To o czym napiosałam JEST TRUDNE DO ZREALIZOWANIA ! PROSCIEJ PISAC NIZ ZREALZOWAĆ .... Lecz to sa "uroki " zycia ....

    Na koniec jeden z moich ulubionych psalmów tj
    Psalm 40

    1 Kierownikowi chóru. Dawidowy. Psalm.
    2 Złożyłem w Panu całą nadzieję;
    On schylił się nade mną
    i wysłuchał mego wołania.
    3 Wydobył mnie z dołu zagłady
    i z kałuży błota,
    a stopy moje postawił na skale
    i umocnił moje kroki.
    4 I włożył w moje usta śpiew nowy,
    pieśń dla naszego Boga.
    Wielu zobaczy i przejmie ich trwoga, i położą swą ufność w Panu.
    5 Szczęśliwy mąż, który złożył swą nadzieję w Panu,
    a nie idzie za pyszałkami i za zwolennikami kłamstwa
    6 Wiele Ty uczyniłeś swych cudów, Panie, Boże mój, a w zamiarach Twoich wobec nas nikt Ci nie dorówna. I gdybym chciał je wyrazić i opowiedzieć, będzie ich więcej niżby można zliczyć.
    7 Nie chciałeś ofiary krwawej ani obiaty,
    lecz otwarłeś mi uszy;
    całopalenia i żertwy za grzech nie żądałeś.
    8 Wtedy powiedziałem: «Oto przychodzę;
    w zwoju księgi o mnie napisano:
    9 Jest moją radością, mój Boże, czynić Twoją wolę,
    a Prawo Twoje mieszka w moim wnętrzu».
    10 Głosiłem Twoją sprawiedliwość w wielkim zgromadzeniu;
    oto nie powściągałem warg moich - Ty wiesz, o Panie.
    11 Sprawiedliwości Twojej nie kryłem w głębi serca. Głosiłem Twoją wierność i pomoc.
    Nie taiłem Twej łaski ani Twej wierności przed wielkim zgromadzeniem.
    12 A Ty, o Panie, nie wstrzymuj wobec mnie Twego miłosierdzia;
    łaska Twa i wierność niech mnie zawsze strzegą!
    13 Otoczyły mnie bowiem nieszczęścia, których nie ma liczby, winy moje mnie ogarnęły, a gdybym mógł je widzieć, byłyby liczniejsze niż włosy na mej głowie, więc we mnie serce ustaje.
    14 Panie, racz mnie wybawić; Panie, pospiesz mi na pomoc!
    15 Niech się zmieszają i razem okryją rumieńcem ci, co na życie me czyhają, aby je odebrać.
    Niech się cofną zawstydzeni ci, którzy z niedoli mojej się weselą.
    16 Niech osłupieją hańbą okryci, którzy mi mówią: «Ha, ha!»
    17 Niech się radują i weselą w Tobie wszyscy, co Ciebie szukają i niech zawsze mówią: «Pan jest wielki»ci, którzy pragną Twojej pomocy.
    18 Ja zaś jestem ubogi i nędzny,
    ale Pan troszczy się o mnie.
    Ty jesteś wspomożycielem moim i wybawcą;
    Boże mój, nie zwlekaj!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ...co jest dobre na brak apetytu modlitwy? Gdy nie chce nam się jeść, i tak potrzebujemy pokarmu, bez którego nie da się żyć. Więc mam nadzieję, że modlitwa, choćby najkrótsza i najprostsza, jest najlepszym pokarmem dla duszy... Mam też nadzieję, że Pan Bóg obdarza (obdarzy) apetytem... Psalm 40 to smakowity kąsek... Lb 6,24nn +++

      Usuń
  2. A mnie zastanowiły słowa:"Wszystko więc, co byście chcieli, żeby wam ludzie czynili, i wy im czyńcie! Albowiem na tym polega Prawo i Prorocy.", które często są porównywane do znanego porzekadła:"Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe." Tyle, że wydaje mi sie, że słowa Jezusa zakładają pierwszeństwo naszego czynu, przed czynem innych ludzi. To my mamy pierwsi czynić dobro innym ludziom, zanim ono wyświadczą nam jakieś dobro. Jezus chyba chce powiedzieć, że nie możemy oglądać się na innych czy oni najpierw uczynili dobro dla nas i od tego uzależniać nasze czyny. Nasze dobre musi być wcześniejsze, nieuzależnione od tego jak się zachowują inni ludzie. Każdy z nas chciałby otrzymywać od innych dobro, często jednak dostajemy zło, ale to, że otrzymujemy zło nie zwalnia nas z obowiązku czynienia dobra tym, którzy nawet wyrządzają nam krzywdę. Zawsze trzeba myśleć, że nie mogę czynić tego, czego sam nie chciałbym dostać. Niezależnie czy dostaję czy nie. Trudne to, ale "na tym polega Prawo i Prorocy", nie opiera się na zasadzie "oko za oko, ząb za ząb", opiera się na nieuzależnionej od okoliczności MIŁOŚCI...a MIŁOŚĆ choćby była raniona, nie przestanie KOCHAĆ, bo nie byłaby wtedy MIŁOŚCIĄ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) Myślę tak samo. Podpisuje się... Pan Bóg chce, żebyśmy kochali niezależnie od wszystkiego... Prawdziwa "MIŁOŚĆ choćby była raniona, nie przestanie KOCHAĆ, bo nie byłaby wtedy MIŁOŚCIĄ..." :) Lb 6,24nn +++

      Usuń

Prześlij komentarz