Droga nawrócenia Szawła...

Dz 9,1-22

"Szaweł ciągle jeszcze siał grozę i dyszał żądzą zabijania uczniów Pańskich. Udał się do arcykapłana i poprosił go o listy do synagog w Damaszku, aby mógł uwięzić i przyprowadzić do Jerozolimy mężczyzn i kobiety, zwolenników tej drogi, jeśliby jakichś znalazł. Gdy zbliżał się już w swojej podróży do Damaszku, olśniła go nagle światłość z nieba. A gdy upadł na ziemię, usłyszał głos, który mówił: Szawle, Szawle, dlaczego Mnie prześladujesz? Kto jesteś, Panie? - powiedział. A On: Ja jestem Jezus, którego ty prześladujesz. Wstań i wejdź do miasta, tam ci powiedzą, co masz czynić. Ludzie, którzy mu towarzyszyli w drodze, oniemieli ze zdumienia, słyszeli bowiem głos, lecz nie widzieli nikogo. Szaweł podniósł się z ziemi, a kiedy otworzył oczy, nic nie widział. Wprowadzili go więc do Damaszku, trzymając za ręce. Przez trzy dni nic nie widział i ani nie jadł, ani nie pił. W Damaszku znajdował się pewien uczeń, imieniem Ananiasz. Ananiaszu! - przemówił do niego Pan w widzeniu. A on odrzekł: Jestem, Panie! A Pan do niego: Idź na ulicę Prostą i zapytaj w domu Judy o Szawła z Tarsu, bo właśnie się modli. /I ujrzał w widzeniu, jak człowiek imieniem Ananiasz wszedł i położył na nim ręce, aby przejrzał/. Panie - odpowiedział Ananiasz - słyszałem z wielu stron, jak dużo złego wyrządził ten człowiek świętym Twoim w Jerozolimie. I ma on także władzę od arcykapłanów więzić tutaj wszystkich, którzy wzywają Twego imienia. Idź - odpowiedział mu Pan - bo wybrałem sobie tego człowieka za narzędzie. On zaniesie imię moje do pogan i królów, i do synów Izraela. I pokażę mu, jak wiele będzie musiał wycierpieć dla mego imienia. Wtedy Ananiasz poszedł. Wszedł do domu, położył na nim ręce i powiedział: Szawle, bracie, Pan Jezus, który ukazał ci się na drodze, którą szedłeś, przysłał mnie, abyś przejrzał i został napełniony Duchem Świętym. Natychmiast jakby łuski spadły z jego oczu i odzyskał wzrok, i został ochrzczony. A gdy go nakarmiono, odzyskał siły. Jakiś czas spędził z uczniami w Damaszku i zaraz zaczął głosić w synagogach, że Jezus jest Synem Bożym. Wszyscy, którzy go słyszeli, mówili zdumieni: Czy to nie ten sam, który w Jerozolimie prześladował wyznawców tego imienia i po to tu przybył, aby ich uwięzić i zaprowadzić do arcykapłana? A Szaweł występował coraz odważniej, dowodząc, że Ten jest Mesjaszem, i szerzył zamieszanie wśród Żydów mieszkających w Damaszku."

Dziś ze względu na Święto nawrócenia świętego Pawła wybrałem fragment z Dziejów Apostolskich.

I. Szaweł (...) upadł na ziemię, usłyszał głos, który mówił: Szawle, Szawle, dlaczego Mnie prześladujesz? Oto początek wielkiej metamorfozy, którą przeżył prześladowca chrześcijan - Szaweł. Olśniony nagle przez światłość z nieba, usłyszał głos Jezusa (Ja jestem Jezus, którego ty prześladujesz...). Szaweł usłyszał także swoje imię... Wiara zawsze rodzi się z wołania wybierającego i zapraszającego Boga oraz z odpowiedzi człowieka. Bóg woła: "JESTEM, KTÓRY JESTEM!" (Wj 3,14). "Jestem dla ciebie, człowiecze (Szawle)..." A człowiek (Szaweł) odpowiada na to wołanie posłuszeństwem...

II. Wstań (...). Szaweł podniósł się z ziemi... To było prawdziwe z-martwych-wstanie... Dokonało się nawrócenie. Szaweł uwierzył Słowu Pana i posłuszny Jezusowi wstał! Odtąd będzie już chodził na nogach wiary Bożymi drogami. Ale najpierw zmartwychwstał. Widzę tu ukrytą tajemnicę Sakramentu Pokuty i Pojednania...

III. Ananiasz (...) powiedział: Szawle, bracie, Pan Jezus, który ukazał ci się na drodze, którą szedłeś, przysłał mnie, abyś przejrzał...  Przez trzy dni Szaweł nic nie widział, ale dzięki posłudze Ananiasza łuski spadły z jego oczu i odzyskał wzrok... Otrzymał też duchowe widzenie - wewnętrzną jasność - Światło Boże - został napełniony Duchem Świętym... Odtąd będzie już widział świat Bożymi oczyma. Widzę tu ukrytą tajemnicę Sakramentu Bierzmowania... 

IV. ...i został ochrzczony... Szaweł zostaje zanurzony w Boga... Odtąd będzie już obdarzony Życiem Pana i Bożym dziecięctwem, włączony do wspólnoty Kościoła. Tak dokona się tajemnica Sakramentu Chrztu...

V. On zaniesie imię moje do pogan i królów, i do synów Izraela. I pokażę mu, jak wiele będzie musiał wycierpieć dla mego imienia... Szaweł zostaje powołany do wielkiej misji! Odtąd zaczął głosić (...), że Jezus jest Synem Bożym. (...) dowodząc, że Ten jest Mesjaszem... Posłannictwo Szawła - Pawła to głoszenie Dobrej Nowiny, zakładanie wspólnot Kościoła, redagowanie Listów, który wejdą w skład kanonu Ksiąg Nowego Testamentu... Misja wielkiego Apostoła to życie i śmierć dla Imienia Pana...

Na koniec dzielę się moją fascynacją Listami świętego Pawła. Oto moje ukochane fragmenty:

1. "Tak więc trwają wiara, nadzieja, miłość - te trzy: z nich zaś największa jest miłość" (1 Kor 13,13). (!!!)

2. "Aby zaś nie wynosił mnie zbytnio ogrom objawień, dany mi został oścień dla ciała, wysłannik sztana, aby mnie policzkował..." (2 Kor 12,7). (!!!)

3. "... [Pan] mi powiedział: <Wystarczy ci mojej łaski. Moc bowiem w słabości się doskonali>. Najchętniej więc będę się chlubił z moich słabości, aby zamieszkała we mnie moc Chrystusa (2 Kor 12,9). (!!!)

4. "Wiemy, że Bóg z tymi, którzy Go miłują, współdziała we wszystkim dla ich dobra, z tymi, którzy są powołani według [Jego] zamiaru" (Rz 8,28). (!!!)

5. "Ale we wszystkim (...) odnosimy pełne zwycięstwo dzięki Temu, który nas umiłował. I jestem pewien, że ani śmierć, ani życie, ani aniołowie, ani Zwierzchności, ani rzeczy teraźniejsze, ani przyszłe, ani Moce, ani co wysokie, ani co głębokie, ani jakiekolwiek inne stworzenie nie zdoła nas odłączyć od miłości Boga, która jest w Chrystusie Jezusie, Panu naszym" (Rz 8,37n). (!!!)

6. "Nikt (...) z nas nie żyje dla siebie i nikt nie umiera dla siebie: jeżeli bowiem żyjemy, żyjemy dla Pana; jeżeli zaś umieramy, umieramy dla Pana. I w życiu więc i w śmierci należymy do Pana" (Rz 14,7n).

7. "Wszystko mi wolno, ale nie wszystko przynosi korzyść" (1 Kor 6,12). (!!!)

8. "Nosimy nieustannie w ciele naszym konanie Jezusa, aby życie Jezusa objawiło się w naszym ciele" (2 Kor 4,10). (!!!)
9. "Teraz zaś już nie ja żyję, lecz żyje we mnie Chrystus. Choć nadal prowadzę życie w ciele, jednak obecne życie moje jest życiem wiary w Syna Bożego, który umiłował mnie i samego siebie wydał za mnie (Ga 2,20). (!!!)

10. "Radujcie się zawsze w Pan; jeszcze raz powtarzam: radujcie się!" (Flp 4,4). (!!!)

Oto mój "Pawłowy TOP 10" :-). Zachęcam do tworzenia i upubliczniania własnych list ulubionych fragmentów z Listów świętego Pawła :-). 

Komentarze

  1. "..Idź - odpowiedział mu Pan - bo wybrałem sobie tego człowieka za narzędzie. On zaniesie imię moje do pogan i królów, i do synów Izraela. I pokażę mu, jak wiele będzie musiał wycierpieć dla mego imienia...Szaweł zostaje powołany do wielkiej misji! Odtąd zaczął głosić (...), że Jezus jest Synem Bożym. (...) dowodząc, że Ten jest Mesjaszem..."- .. :)Widzę tu ukrytą tajemnicę Sakramentu Kapłaństwa...

    "Ponieważ zaniewidziałem od blasku owego światła,przyszedłem do Damaszku prowadzony za rękę przez moich towarzyszy.."(!!) (Dz22,11)-To zdanie wywarło na mnie największe wrażenie.. ..Szaweł doznał przecież wielkiej łaski..Doswiadczył największej bliskości,spotkania Pana ("face to face" ;).. )..a pomimo to,nie dałby rady bez towarzyszy(!!!)...Nie poradziłby sobie sam....(!!)To oni prowadzili go za rękę do Damaszku...-Widzę tu ukrytą tajemnicę "Sakramentu Przyjażni"...
    2Tm4,22+++

    OdpowiedzUsuń
  2. 1."Wszystko mogę w Tym,który mnie umacnia"(Flp4,13)(!!!!)
    2."A nadzieja zawieść nie może,ponieważ miłość Boża rozlana jest w sercach naszych przez Ducha Świętego,który został nam dany."(Rz5,5)(!!)
    3."Trzymajmy się niewzruszenie nadziei,którą wyznajemy,bo godny jest zaufania Ten,który dał obietnicę"(Hbr10,23)(!!!!!)
    3."...Gdzie jednak wzmógł się grzech,tam jeszcze obficiej rozlała się łaska.."(Rz5,20)
    4."Błogosławcie tych,którzy was prześladują!Błogosławcie, a nie złorzeczcie!"(Rz12,14)(!!!!)
    5."(..)Jeżeli Bóg z nami,któż przeciwko nam?"(Rz8,31)(!!!!!)
    6."Nie bierzcie więc wzoru z tego świata,lecz przemieniajcie się przez odnawianie umysłu,abyście umieli rozpoznać,jaka jest wola Boża:co jest dobre,co Bogu przyjemne i co doskonałe."(Rz12,2)(!!!!)
    7."(...)Wszystko wolno,ale nie wszystko buduje.Niech nikt nie szuka własnego dobra,lecz dobra blizniego!".(1Kor10,23-24)(!!!)
    8."Zapuśćcie w Niego korzenie i na Nim dalej się budujcie,i umacniajcie się w wierze.."(Kol2,7)
    9."W każdym położeniu bierzcie wiarę jako tarczę,dzięki której zdołacie zgasić wszystkie rozżarzone pociski Złego"(Ef6,16)(!!!!!!!)
    10."Lecz wy starajcie się o większe dary:a ja wam wskażę drogę jeszcze doskonalszą"(1Kor12,31)(!!!)
    11. ...
    12. ...

    2Tm4,22+++

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz