Psalm 118 (zakończenie "Wielkiego Hallelu"), czyli środek środka Biblii...

Alleluja.
Dziękujcie Panu, bo jest dobry, bo łaska Jego trwa na wieki.

Niech mówi dom Izraela: «Łaska Jego na wieki».
Niech mówi dom Aarona: «Łaska Jego na wieki».
Niech mówią bojący się Pana: «Łaska Jego na wieki».
Zawołałem z ucisku do Pana, Pan mnie wysłuchał i wywiódł na wolność.

Pan jest ze mną, nie lękam się: cóż mi może zrobić człowiek?
Pan ze mną, mój wspomożyciel, ja zaś będę mógł patrzeć z góry na mych wrogów.
Lepiej się uciec do Pana, niż pokładać ufność w człowieku.

Lepiej się uciec do Pana, niżeli zaufać książętom.
10 Osaczyły mnie wszystkie narody, lecz starłem je w imię Pańskie.

11 <Osaczyły mnie w krąg, tak, osaczyły mnie, lecz starłem je w imię Pańskie>.
12 Osaczyły mnie w krąg jak pszczoły, paliły jak ogień ciernie: lecz starłem je w imię Pańskie.
13 Popchnięto mnie, popchnięto, bym upadł, lecz Pan mi dopomógł.
14 Pan, moja moc i pieśń, stał się moim Zbawcą.
15 Okrzyki radości i wybawienia w namiotach ludzi sprawiedliwych: Prawica Pańska moc okazuje,
16 prawica Pańska wysoko wzniesiona, prawica Pańska moc okazuje.
17 Nie umrę, lecz będę żył i głosił dzieła Pańskie.
18 Ciężko mnie Pan ukarał, ale na śmierć mnie nie wydał.
19 Otwórzcie mi bramy sprawiedliwości: chcę wejść i złożyć dzięki Panu
.

20 Oto jest brama Pana, przez nią wejdą sprawiedliwi.
21 Dziękować Ci będę, że mnie wysłuchałeś i stałeś się moim zbawieniem.
22 Kamień odrzucony przez budujących stał się kamieniem węgielnym.

23 Stało się to przez Pana: cudem jest w oczach naszych.
24 Oto dzień, który Pan uczynił: radujmy się zeń i weselmy!
25 O Panie, wybaw! O Panie, daj pomyślność!
26 Błogosławiony, który przybywa w imię Pańskie! Błogosławimy wam z domu Pańskiego.
27 Pan jest Bogiem: niech nas oświeci! Ścieśnijcie szeregi, z gałęziami w rękach, aż do rogów ołtarza.
28 Jesteś moim Bogiem, chcę Ci dziękować: Boże mój, chcę Ciebie wywyższać. 29 Wysławiajcie Pana, bo dobry; bo łaska Jego na wieki.

Pan jest ze mną, nie lękam się: cóż mi może zrobić człowiek? Tylko Bóg potrafi uzbroić w taki sposób serce człowieka, żeby mógł on powiedzieć: "Cóż może uczynić mi człowiek?" Brzmi to nawet prowokująco, zaczepnie, drwiąco..., ale jeśli Bóg jest w sercu człowieka, to ma się za nic wszelkie cierpienie, tortury, które ludzie potrafią wymyślić... co więcej, chwali się Boga, w chwili, gdy te cierpienia człowieka spotykają... To jest właśnie ta pewność OBECNOŚCI JAHWE.

...ja zaś będę mógł patrzeć z góry na mych wrogów... Widzę tu Jezusa, który z wysokości krzyża patrzy na swoich oprawców, wrogów... Ale widzę tu też Jezusa, który wstępuje do Ojca i już z Nieba patrzy na wszystkich ludzi wszystkich czasów. W przypadku Jezusa na pewno nie ma mowy o pełnym pychy i pogardy patrzeniu na ludzi z góry. Wszak wzrok Jezusa ZAWSZE JEST PRZEPEŁNIONY MIŁOŚCIĄ... Zawsze... Jeśli zinterpretować ten werset w kontekście człowieka, to w tym wypadku może pojawić się pycha...

Lepiej się uciec do Pana, niż pokładać ufność w człowieku. Oto centralny werset całej Biblii! Przypomnę: ktoś wyliczył, że mamy 594 rozdziały przed Psalmem 118 i 594 rozdziały po Psalmie 118... Środek środków, centralne zdanie ostatniego psalmu Wielkiego Hallelu... Jeśli chcemy poznać w sposób doskonały Wolę Boga, najlepiej wejść do środka całej Biblii...., do centrum Słowa Bożego. Tak "wchodzimy" do Serca Pana..., do rdzenia Bożego pragnienia wobec nas... Tak poznajemy Wolę Boga... Bóg prosi o ufność! Bożą Wolą jest, żebyśmy nie uciekali od Boga, tylko uciekali się do Boga..., żebyśmy nie pokładali nadziei w sobie lub w ludziach, ale całą ufność położyli w Bogu!!! Najcenniejsza dla Boga jest nasza ufność!!!

Osaczyły mnie wszystkie narody... <Osaczyły mnie w krąg, tak, osaczyły mnie>... Osaczyły mnie w krąg jak pszczoły, paliły jak ogień ciernie... Popchnięto mnie, popchnięto, bym upadł... Znów widzę Jezusa, który dał się zabić za wszystkich ludzi..., który przyjął na siebie wszystkie grzechy wszystkich ludzi wszystkich czasów... Był totalnie osaczony przez siły zła... Każdy człowiek może również znaleźć się w podobnym położeniu - może być osaczony przez zło...

...lecz starłem je w imię Pańskie..., lecz starłem je w imię Pańskie..., lecz starłem je w imię Pańskie..., lecz Pan mi dopomógł... Zastanawiające jest to, że Psalmista trzy razy posługuje się zdaniem: Lecz starłem je w imię Pańskie. Dla mnie symbolizuje to trzy dni Jezusa w grobie. Po trzech dniach Jezus powstał i wyszedł z grobu. W psalmie to słychać: Pan mi dopomógł!!! Jezus zmartwychwstał!!! Pan żyje!!! Jezus starł wszelkie moce zła! Skruszył kajdany grzechu! Starł władzę śmierci! Trzykrotne powtórzenie wersetu: ...lecz starłem je w imię Pańskie... może też oznaczać ostateczne zwycięstwo, tryumf definitywny! To stało się raz, ale jest na wieki wieków! To zwycięstwo ma wieczną ważność (wartość)!!! Już nie będzie potrzebny kolejny tryumf... Oto całe zło zostało pokonane...

Stąd zaczyna się radość ZMARTWYCHWSTANIA:

Okrzyki radości i wybawienia, w namiotach ludzi sprawiedliwych... Oto radość chrześcijan, którzy doświadczają, jak wielkiego i potężnego cudu Bóg dokonał...

bo... 
Prawica Pańska moc okazuje, prawica Pańska wysoko wzniesiona, prawica Pańska moc okazuje... JEZUS POWSTAŁ Z MARTWYCH!!!

dlatego...
Nie umrę, lecz będę żył... bo JEZUS ŻYJE!!!

Kamień odrzucony przez budujących stał się kamieniem węgielnym. Stało się to przez Pana: cudem jest w oczach naszych. Oto dzień, który Pan uczynił: radujmy się zeń i weselmy! Błogosławiony, który przybywa w imię Pańskie!!! To wszystko jest wprost o Jezusie Zwycięzcy... Nikt chyba nie ma wątpliwości...

Zaintrygowało mnie podejście do cierpienia, przykrych i bolesnych życiowych doświadczeń...
Ciężko mnie Pan ukarał, ale na śmierć mnie nie wydał... Mimo że wszystkie cierpienia były ciężkie i trudne do zniesienia, psalmista nie obwinia i nie pyta Boga, dlaczego je zesłał. Jest wdzięczny Bogu! Jest wdzięczny za to, że Bóg nie pozwolił mu umrzeć! Czyżby zasada: "zawsze mogło być gorzej i cieszmy się, że tak nie było"???


Co robi psalmista po tylu ciężkich doświadczeniach? Woła: Otwórzcie mi bramy sprawiedliwości: chcę wejść i złożyć dzięki Panu... Dziękować Ci będę, że mnie wysłuchałeś i stałeś się moim zbawieniem... Jesteś moim Bogiem, chcę Ci dziękować: Boże mój, chcę Ciebie wywyższać... Jestem pewien, że Jezus, gdy wyszedł z grobu, dziękował Ojcu: "Ojcze, dziękuję Ci, żeś mnie wysłuchał. Ja wiedziałem, że Mnie zawsze wysłuchujesz..." (J 11, 41-42a).

Komentarze