Psalm 108, czyli o cienkiej strunie duszy - nadziei...

Pieśń. Psalm. Dawidowy.
Gotowe jest serce moje, Boże, zaśpiewam i zagram. Zbudź się, chwało moja,
zbudź się, harfo i cytro! Chcę obudzić jutrzenkę.
Wśród ludów będę chwalił Cię, Panie, zagram Ci wśród narodów,
bo Twoja łaskawość [sięga] aż do niebios, a wierność Twoja po chmury.
Bądź wywyższony, Boże, ponad niebo, a Twoja chwała ponad całą ziemię!
Aby ocaleli, których miłujesz, wspomóż nas Twą prawicą i wysłuchaj!
Bóg przemówił w swojej świątyni: «Będę triumfował i podzielę Sychem,
a dolinę Sukkot wymierzę.

Do Mnie należy Gilead, do Mnie Manasses, Efraim jest szyszakiem mojej głowy,
Juda moim berłem.

10 Moab jest dla Mnie misą do mycia; na Edom but mój rzucę,
nad Filisteą będę triumfował».

11 Któż mnie wprowadzi do miasta warownego? Któż aż do Edomu mię odprowadzi?
12 Czyż nie Ty, o Boże, nas odrzuciłeś i już nie wychodzisz, Boże, z naszymi wojskami?
13 Daj nam pomoc przeciw nieprzyjacielowi, bo ludzkie ocalenie jest zawodne.
14 W Bogu dokonamy czynów pełnych mocy i On podepcze naszych nieprzyjaciół.

Gotowe jest serce moje, Boże... Psalm 108 zaczyna się aktywnie..., twórczo... Serce jest gotowe, by uwielbiać Boga (zaśpiewam i zagram)...

Zbudź się, chwało moja... Ks. bp Kazimierz Romaniuk tłumaczy to tak: "Zechciej się (...) obudzić, duszo moja". Chwałą człowieka jest zatem dusza - pierwiastek nadprzyrodzony. Tu rodzi się uwielbienie. Dusza budzi się (dotąd pogrążona we śnie???) w nadziei, że wzejdzie jutrzenka (Chcę obudzić jutrzenkę...) - gwiazda poranna - zwiastun dnia i słońca... W wymiarze duchowym jutrzenka jest światłem Bożym zapowiadającym dzień Słońca sprawiedliwości, czyli Pana Jezusa. Jest to dzień, który nigdy się nie skończy!!! W duszy obudzona jest nadzieja!!!  

... zbudź się, harfo i cytro! Podobnie jak instrumenty muzyczne - dusza ma struny. Ciekawe, że Izraelici na określenie nadziei posługiwali się słowem: tiqwa, które oznacza cienką nić - strunę. Z nadzieją jest więc jak z cieniutką niteczką, która naprężona do granic możliwości zdaje się pękać. Ale nitka (struna) - nadzieja nie pęka i nie pęknie! Jest przecież Bożym darem, dzięki któremu żyję (żyjemy) i czekam(y) na przychodzącego Boga... 

Twoja łaskawość [sięga] aż do niebios, a wierność Twoja po chmury... Pan przyjdzie, ponieważ jest łaskawy i wierny słowu obietnicy. Jeśli obiecał, że przyjdzie, przyjdzie...

Aby ocaleli, których miłujesz, wspomóż nas Twą prawicą i wysłuchaj! Pan przyjdzie, aby ocalić! Przyjdzie ze skuteczną pomocą!

Bóg przemówił...: «Będę triumfował..., będę triumfował». Pan zwycięży!!!

W Bogu dokonamy czynów pełnych mocy... Nadzieja spełni(a) się. Cienka struna nie pęknie. Bóg daje Słowo - obiecuje... Jestem przekonany, że Słowo Boga - przyjęte przez serce - brzmi wewnątrz człowieka przez całe życie. Porusza czułe struny duszy... Rodzi echo... W Bogu dokonamy czynów pełnych mocy... W Bogu dokonamy czynów pełnych mocy... W Bogu dokonamy czynów pełnych mocy...

Komentarze